Kindred Group har klagd inn P4 til Pressens Faglige Utvalg (PFU) for bruk av lottovert Reidar Buskenes i programmet «Sport og Musikk».
Det bekrefter generalsekretær Elin Floberghagen overfor Medier24. Rolf Sims, som er Public Affairs Manager i Kindred Group, er kritisk til medieselskapets bånd til spillmonopolisten.
– Den sterke, kommersielle relasjonen mellom Norsk Tipping og P4 stiller ekstra strenge krav om økt bevissthet til hvordan man, på tross av kommersielle avtaler, skal ivareta publikums tillit til at valg av programleder utelukkende er redaksjonelt motivert, forteller han.
Reidar Buskenes ønsker ikke kommentere saken. Les tilsvaret fra P4-sjef Kenneth Andresen lenger nede i saken.
Klager inn på tre punkter
De eier en rekke bettingselskaper, blant annet Unibet, Maria Casino, 32Red og iGame. I en rekke innlegg har de gitt tydelig uttrykk for at de ønsker å få oppløst spillmonopolet i Norge.
Selskapet har også tidligere klagd inn TV 2 og NRK for samarbeid med Norsk Tipping.
Kindred Group mener at Buskenes har en dobbeltrolle og at det foreligger bakenforliggende forhold som kan være relevante for publikums oppfatning av det journalistiske innholdet.
– Sport og Musikk er et program som sendes på P4, og er sponset av Norsk Tipping med Reidar Buskenes som programleder. Buskenes er en kjent lottovert for NRKs trekningsendinger for Lotto, Viking Lotto og Eurojackpot. Han har hatt høyt profilerte programlederoppdrag for både NRK og P4, samt parallele reklameoppdrag for Norsk Tipping. Han er en betydelig identitetsbærer for Norsk Tipping som en merkevare, forteller Sims.
De har nå klagd inn P4 til PFU for i alt tre punkter i Vær varsom-plakaten.
VVP 2.2: ”Unngå dobbeltroller, verv, oppdrag eller bindinger som kan skape interessekonflikter eller føre til spekulasjoner om inhabilitet.”
VVP 2.3: ”Vis åpenhet om bakenforliggende forhold som kan være relevante for publikums oppfatning av det journalistiske innholdet.”
VVP 2.8: ”Skjult reklame er uforenlig med god presseskikk. Kommersielle interesser skal ikke ha innflytelse på journalistisk virksomhet, innhold eller presentasjon.».
– Litt for ukritiske
Sims legger til at Norsk Tipping er en betydelig kunde hos P4, en stor aktør i samfunnsdebatten, med monopol på å formidle og reklamere for pengespill i Norge.
– Et relevant spørsmål er derfor om P4 har vært litt for ukritiske, litt for vennlige, til å la Norsk Tipping slippe til på redaksjonell plass med sin Lotto-stemme? Det er sentralt i pressens etiske grunnmur at det aldri skal kunne reises tvil om at det redaksjonelle innholdet er uavhengig og fritt, og at redaksjonen må verne om sin egen og den enkelte medarbeiders integritet og troverdighet for å kunne opptre fritt og uavhengig, forteller han.
P4 ser fram til PFU-behandling
P4-sjef Kenneth Andresen opplyser til Medier24 at de har mottatt klagen - og allerede sendt sitt svar til PFU.
I en e-post svarer Andresen at de har redegjort for sine valg overfor PFU:
– Helt generelt kan jeg si at skillet mellom kommersiell og redaksjonelle virksomheten er noe det er svært høy bevissthet om i P4. Vi gjør hver dag vurderinger av kommersielle elementer og sponsorater opp mot både kringkastingsreglene og de presseetiske retningslinjene. Det er helt avgjørende for oss at publikum skal være trygge på at det er vanntette skott mellom disse to delene av vår virksomhet. Det mener vi også er tilfellet i denne saken, noe vi har redegjort fyldig for i vårt tilsvar til pressens faglige utvalg. Vi ser frem til behandlingen og synes det er ryddig at PFU skal få ta stilling til denne klagen uten noen ytterligere forhåndsprosedering fra vår side.