Fast ansatt: Journalist Ytre Namdal Jonas Olsen (29), journalist Lena Erikke Hatland (24) og Frode Buvarp (54), kreativ selger i Namdalsavisa
Privat
Sjelden syn i mediebransjen: Namdalsavisa slår på stortromma og ansetter tre medarbeidere på fast basis
Lokalavisa i Nord-Trøndelag er i vekst og satser stort på lokal kompetanse.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Namdalsavisa har et godkjent opplag på 10.413 fra 2016, noe som er betydelig oppgang fra året før.
Men det er ikke bare opplaget som øker, avslører sjefredaktør Kim Riseth. Nå har han ansatt tre nye faste medarbeidere:
- Lena Erikke Hatland (24), journalist Ytre Namdal
- Jonas Olsen (29), journalist
- Frode Buvarp (54), kreativ selger
Det betyr at avisa nå består av 29 årsverk. Riseth innrømmer at det er langt mellom slagene at de gjør så drastiske grep på medarbeidersiden:
– Ja, det er jo litt uvanlig, men desto artigere. Bakgrunnen er jo at alle tre har vært brukt her som vikarer i en lengre periode, men samtidig ser vi nå at vi har behov for å satse, og den største utfordringa for oss som lokalavis i distriktet er faktisk å sikre og rekruttere den riktige kompetansen for framtida, sier han til Medier24.
I alt er det snakk om to journaliststillinger og én selger. En av journalistene skal sitte i Ytre Namdal, som er et område i sterk vekst og som skal dekke den nye storkommunen, som kommer etter reformen.
– Det at vi ser at vi nå får betalt for godt innhold gjør at det blir enda viktigere for oss å satse i et slikt område. Den tredje stillingen er knyttet til salg og innholdsmarkedsføring, som vi også ser det er viktig for oss å kunne ha kompetanse på, avslutter Riseth.