Inntektene faller for Namdalsavisa, som endte på 55,4 millioner kroner i 2023, en nedgang på 3,9 prosent fra året før. Det viser årsregnskapet for fjoråret.
Driftsresultatet endte på 1,1 million kroner, en nedgang på 12,6 prosent fra året før.
Samtidig som inntektene sank, sank også kostnadene fra 56,4 millioner kroner til 54,3 millioner, en reduksjon på 3,7 prosent.
Ansvarlig redaktør Kim Riseth sier seg fornøyd med fjoråret.
– Kort oppsummert så gikk fjoråret i NA veldig bra, til tross for at også vi opplevde store utfordringer i markedet, både på opplagsinntekter og annonseinntekter. Vi var tidlig ute og satte i verk tiltak, både på bemanning og frekvens, som gjorde at vi klarte å ta inn nesten hele inntektstapet, sier Riseth.
– Gjennomført en veldig tøff og krevende omstilling
– Det gjorde at vi kunne gjennomføre omstillingstiltak på en ok måte, og likevel klarte å levere en dobling i årsresultat. Uten omstillingskostnader ville driftsresultatet vært et av de beste i NAs historie. Jeg er veldig fornøyd med at vi klarte å gjennomføre en veldig tøff og krevende omstilling, bedre resultatet og likevel levere trolig den beste journalistikken noensinne.
Han trekker blant annet fram at avisa har blitt nominert til Årets nasjonale historie og vant en finsk gravepris for et samarbeid med VG og Helsingin Sanomat – og at de har økt lesertallene.
Avisen reduserte frekvens fra tre til to papirutgaver på starten av fjoråret. Riseth forteller at de merket en brattere nedgang på papiropplaget – og lavere inntekter.
Han mener at inntektssvikten, til tross for et krevende annonsemarket, handlet om for lav bemanning i starten av året.
– Nå har vi klart å rigge oss slik at vi gjør det veldig bra på annonsesiden, og ligger foran budsjett i år. Vi har hatt en satsing på lokal innholdsmarkedsføring i mange år, som nå virkelig begynner å bære frukter. Det gjør at den digitale annonseandelen er veldig høy.
– Gjør noe med stemningen
Riseth påpeker at de ikke lenger er avhengig av annonseinntektene på papir – og at papirfallet har flatet ut.
– I år har vi klart å øke de digitale opplagsinntektene, slik at de også nå er høyere enn papirinntektene. Hittil i år ligger vi foran budsjett både på opplag og annonser. Samtidig får vi nå fra juli av full effekt av omstillingene på frekvens og distribusjon.
Avisa har flyttet inn i nye lokaler, og redaktøren mener det har økt handlingsrommet for avisen, blant annet for rekruttering.
– Det gjør jo noe med stemningen og motivasjonen hos alle når vi føler vi fortsatt kan satse og gjennomføre den strategien vi har lagt, sier Riseth.