Selskapene har etter konstruktiv dialog konkludert med at det mangeårige samarbeidet ikke vil bli forlenget, skriver Viaplay i en pressemelding.
Samtidig melder RiksTV at partene forhandler på overtid.
Avslutningen av avtalen betyr at alle RiksTV og Strims kunder mister Viaplay-kanalene TV 3, TV3+, V-sport-kanalene og V Film fra midnatt. Det vil da berøre totalt rundt 500.000 seere fordelt på over 200.000 husstander.
– Våre distribusjonssamarbeid må være riktige for begge parter og understøtte Viaplay Groups innholdsinvesteringer samtidig som det blir tilrettelagt for tilgjengeliggjøring på operatørens plattform. Vi skulle gjerne ha videreført samarbeidet med RiksTV, men tar til etterretning at vilkårene for en ny avtale ikke er til stede, sier Andresen.
RiksTV skriver i en egen pressemelding at de forhandler på overtid med Viaplay i håp om å finne en langsiktig løsning.
«RiksTV har forhandlet med Viaplay i et halvt år. Avtalen mellom partene utløp 1. november, og den siste uken har de forhandlet på overtid. RiksTV jobber fortsatt for å finne en langsiktig løsning med Viaplay», skriver selskapet i en pressemelding.
Natt til torsdag 7. november er tidsfristen for å bli enige.
– Vi har jobbet i lang tid for å finne en løsning i form av en langsiktig avtale mellom partene. Foreløpig har vi ikke lykkes, men vi har ennå noen timer før det eventuelt blir et brudd. Vi gjør det vi makter for å unngå konflikt. Men vi er godt forberedt dersom det ikke skulle bli en løsning før tiden renner ut, sier Jérôme Franck-Sætervoll, daglig leder i RiksTV.
Produktdirektør hos RiksTV og Strim – Rune Åsprang – forteller at partene står svært langt fra hverandre nå.
– I øyeblikket er det veldig langt fra at partene skal kunne finne en løsning. Vi fokuserer nå på å snu hver stein – samt finne vinn-vinn-vinn-løsninger for kundene, Viaplay og RiksTV, sier Rune Åsprang.
Åsprang peker på at Premier League er det mest krevende å bli enige om.
– Det blir som Davids kamp mot Goliat. Viaplay ønsker at lille RiksTV skal ta ansvar for en stor del av den risikoen Viaplay har tatt på seg ved å kjøpe Premier League-rettighetene. Vi fortsetter gjerne vår satsing på Premier League, men de nivåene Viaplay krever at vi skal garantere for kan vi rett og slett ikke bære, sier Åsprang.
Viaplays norgessjef Kenneth Andresen har så langt ikke besvart Medier24s henvendelse om en kommentar til saken.