Sjef for P4 og Viaplay Norge, Kenneth Andresen

Én handling fra politikerne kan endre 2025 for Viaplay-sjefen

– Det bør ikke være giganter i USA som bestemmer hvilke radiokanaler som skal være tilgjengelig for det norske publikum, sier Kenneth Andresen, P4-sjef og Viaplay Norge-sjef.

Publisert Sist oppdatert

I løpet av julen vil flere medieledere dele sine tanker om året som har vært og året som kommer i spalten lederpraten.

 Medier24 har sendt flere skriftlige spørsmål til blant annet P4-sjef og Norgessjef i Viaplay, Kenneth Andresen. 

– Hva var det mest spennende som skjedde på medieteknologifronten i 2024? Og hva forventer du skjer i 2025?

– Det er utvilsomt de voldsomme fremskrittene som gjøres innen generativ AI. Mulighetene det bringer med seg har allerede ført til store endringer, spesielt på produksjonssiden. For vår del er arbeidsprosesser i både TV og radio forenklet og effektivisert som følge av utviklingen.

– Talesyntese er også et felt hvor det har skjedd store forbedringer på veldig kort tid. Det er ikke lenge siden det meste av talesyntese hørtes ut som robotstemmer. Nå er det vanskelig å skille gode syntetiske stemmer fra virkelige mennesker. Veien fra tekst til tale blir ekstremt kort. I det ligger det mange muligheter, men også mange utfordringer. Jeg tror vi kommer til å se mange interessante initiativ rundt dette det kommende årene.

– Hva var den største utfordringen dere sto i i 2024?

– De store utfordringene i norsk mediebransje handler som oftest om de internasjonale gigantene. På radiosiden er det spesielt på distribusjon over internett den store utfordringen står for oss. Veien fram til radiomottakere som henter signalene fra internett kontrolleres i stor grad av internasjonale portvoktere. Det er en utfordring som ikke bare berører kringkasterne, men også allmennheten. 

– Det bør ikke være giganter i USA som bestemmer hvilke radiokanaler som skal være tilgjengelig for det norske publikum. Dette er et spørsmål som er løftet politiske i mange land. Blant annet er det i Sverige nettopp satt i gang en større utredning for å se på politiske løsninger rundt dette. Jeg håper vi i løpet av kort tid kommer til å se lignende initiativ her hjemme. Det vil være avgjørende for å sikre fremtiden for norske radiokringkastere og tilbudet til publikum.

– Piratvirksomheten som foregår mot strømmetjenestene er også en stor utfordring med mange skyggesider som bør bekymre flere enn bare kringkasterne.

 – Hva blir de største satsingene for dere neste år?

 – På TV-siden ruller vi ut en omfattende meny av egenproduksjoner for neste år. Totalt sett flere titler enn på mange år. Her er det både gode, gamle kjenninger og et stort antall helt nye program. Det er satsinger som seerne kommer til å merke. Vi starter også året med et håndballmesterskap på hjemmebane. Det blir definitivt en av årets store begivenheter. 

– I tillegg lanserer vi en helt ny radiokanal første januar. P12 Hitmix blir en musikkintensiv kanal som vil styrke oss ytterligere i de yngre målgruppene.

– Blir 2025 tiden for oppbemanning?

 – Vi planlegger ikke for noen større organisasjonsendringer neste år. Det som eventuelt kan endre på det er den lenge bebudede allmennkringkastingsavtalen for radio som er omtalt i Hurdalsplattformen. Vi venter fortsatt på at regjeringen skal komme med et initiativ på dette feltet og er beredt til å ta et større allmennkringkastingsansvar dersom rammene ligger til rette for det.

– Flere og flere mediehus satser på lyd, hvordan blir konkurransen der det neste året?

– Jeg ønsker all konkurranse på lyd velkommen. Større konkurranse og oppmerksomhet rundt lydmedier bidrar bare til å styrke posisjonen lyd har i markedet. Lydmedier står allerede for en oppsiktsvekkende høy del av medietidsbruken gjennom døgnet, men det er fortsatt minutter å hente, så nye konkurrenter og initiativ rundt lyd er positivt for hele bransjen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS