VG-desken har for vane å gjøre noen sprell på papircoveret under store begivenheter. Men det har vært langt mer uvanlig for VG å tukle med logoen. Fram til nå.
Folkehelseinstituttet anbefaler at vi holder minst én meter avstand til andre. Det tar Verdens Gang bokstavlig - bokstavlig talt, forteller vaktsjef Ken Andre Ottesen til Medier24.
– Norge - og verden - befinner seg i en helt spesiell situasjon. Det er mange måter å markere det på, og for oss ble det naturlig å bruke en av Norges aller mest kjente merkevarer - nemlig VG-logoen, forteller Ottesen.
Etter som VGs logo er såpass synlig for så mange, enten det er e-avisa eller papiravisa i løssalget, så mener Ottesen at det er deres måte å minne alle på om at man må holde litt avstand for å begrense smittefaren.
– Akkurat nå må V-en og G-en klare seg litt alene til det beste for verdens gang.
– Hvor uvanlig er det at VG gjør slike grep?
– Det er ganske uvanlig at vi tukler med VG-logoen. Da jeg begynte i VG for ni år siden, var det uhørt. Og det bør ikke skje for ofte. Da vanner man ut effekten. Men av og til skal man bruke den kraften den logoen har til å formidle noe ekstra. Hvis vi ikke gjør det nå, når skal vi ellers gjøre det? spør han seg.
Ideen til selve gjennomføringen hadde ifølge Ottesen en lang reise, der webutvikler Mads Erik Forberg spurte på søndag om de burde gjøre noe med VG-logoen. Etter litt idearbeid, ble det sendt til printsjef Henning Olsen i Fredrikstad som satte i gang designer Kenneth Lauveng på hjemmekontor i Oslo.
Det hele ble fullført av Knut Haavik og Ottesen mandag kveld - han fra Fornebu og Ottesen fra Akersgata.
– Satt det langt inne hos sjefene å tukle med logoen?
– Dette satt ikke langt inne hos sjefene. De sa ja tvert. Det er et evig jag etter innovasjon i VG, og det jaget er ikke blitt mindre nå. Kriser gir utfordringer og muligheter. Det gjelder å løse de første - og gripe de andre.