SVs nye mediepolitiske talsperson, Kathy Lie.

Hun blir SVs nye mediepolitisk talsperson: – Vil gjerne lære mer

Kathy Lie er klar for å lære mer om mediebransjen, og ønsker å se på reguleringer i kampen mot annonsefallet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

SV har valgt Kathy Lie som sin nye mediepolitiske talsperson. Det bekrefter partiet overfor Medier24.

Hun tar over rollen fra Freddy Øvstegård som var SVs mediepolitiske talsperson i den forrige stortingsperioden.

Det blir hennes første periode på Stortinget, og Lie er allerede blitt annonsert som SVs medlem i familie- og kulturkomiteen.

57-åringen er spesialsykepleier på medisinsk intensiv avdeling på Drammen sykehus, men ble i 2019 valgt inn på fylkestinget i Viken, der hun er varaordfører.

Nå får hun ansvaret for SVs mediepolitikk.

– Hvor mye erfaring har du med mediebransjen?

– Egentlig ikke så mye, og ikke annet enn at jeg som politiker har strevd med å komme på. Det blir et nytt felt hvor må jeg bruke SV-politikken som utgangspunkt. Så nå skal jeg sette meg mer inn i detaljene, sier Lie til Medier24.

– Vil se på regulering

På spørsmål om hva hun anser som SVs viktigste saker i mediebransjen for den kommende stortingsperioden, trekker Lie inn redaktørstyrte mediers rolle i det offentlige ordskiftet.

– Vi har et debattklima som ikke er særlig hyggelig. Derfor mener jeg at vi har gode redaktørstyrte medier som tar ansvar. Det er kjempeviktig, slik at alle tør å ytre seg.

Lie klar på at annonsepengene som forsvinner over til sosiale medieplattformer som Facebook er en utfordring for bransjen.

– Til forskjell fra de borgerlige er vi i SV villig til å se på regulering. Vi tenker en sterkere offentlig reguleringer og styring styrker medienes, sier Lie som samtidig påpeker et paradoks.

– Det har jo vært pandemi, men det er et paradoks at alle politikere har brukt sosiale medier i så stor grad under valgkampen.

Vil gjerne lære mer

I SVs prinsipprogram fra 2019 står det at «SV vil bekjempe eierkonsentrasjon i mediene for å sikre gode kår for ytringsfrihet».

– Hvordan tenker du at SV skal bekjempe eierkonsentrasjonen?

–Jeg opplevde i valgkampen at uansett hvilke avis jeg henvendte meg til, så var det Amedia. De delte stoff mellom seg, og man visste aldri hvilke aviser ting kommer i. Jeg tenker det handler mye om økonomi, og at det er veldig tøft å være en selvstendig avis i dag.

Svaret på den utfordringen for SV er å øke pressestøtten. De blir med stor sannsynlighet budsjettpartneren med Arbeiderpartiet og Senterpartiet når de skal legge fram den kommende regjeringens statsbudsjett.

Lie peker på at det blir spennende å se om SV kan gjøre endringer når det gjelder støtten til mediene i det budsjettet, men ønsker ikke å gå ut med hvor stor økning som de ser for seg.

Som SVs nye mediepolitiske talsperson, er Lie klar på at hun ønsker å høre med medieorganisasjonene om hva som er viktig for bransjen.

– Om jeg ikke kan alt nå, så vil jeg gjerne lære mer, sier Lie.

Powered by Labrador CMS