SIST I 2011: Steinar Figved, Robin Idland Krüger og Asbjørn Øyhovden i TV2-Nyhetene fikk SKUP-prisen 2010 for "Eldrebløffen".Marthe Amanda Vannebo / Scanpix
Det er sju år siden TV 2 vant noe på SKUP. Den trenden vil Karianne Solbrække snu: Setter av 1 million kroner til nytt gravestipend
- Enhver redaksjon med respekt for seg selv vil vinne SKUP-prisen, sier nyhetsredaktøren, som tar grep for å løfte satsingen på undersøkende journalistikk.
Nyhetsredaktør Karianne Solbrække i TV 2 har varslet internt at de nå utlyser et gravestipend på én million kroner, der fokuset er å få opp satsingen på undersøkende journalistikk.
TV 2 hadde levert tre metoderapporter til årets SKUP-konferanse, men dro også denne gang hjem igjen uten noen pris eller diplom. Ikke siden 2011 har mediehuset blitt premiert, da «Eldrebløffen» ble belønnet med hovedprisen. Dette året fikk TV 2 også en diplom.
Men den pristørken vil Solbrække gjøre noe med:
- Undersøkende journalistikk er et viktig område for oss. Vi har mange flinke journalister internt som vil sette sterkere fokus på det. Derfor ser vi behovet for å sette det mer i system, forteller hun.
Gravestipendet vil fungere slik at det er journalistene selv som kommer med ideene - og de vurderes av en ledergruppe som skal følge opp prosjektene som kanalen går for.
Har som mål å vinne SKUP
TV 2 har tidligere hatt en liknende ordning som de gikk bort fra. Men nå er den altså tilbake - og likner på «gravespaden» som finnes i VG, og prosjektmidlene Dagbladets stiftelse har stilt til rådighet.
Mediehuset har vært gjennom tøffe tider med omorganisering og flytting. Når de nå snart er tilbake i en mer normal situasjon, så er det grunnlag for å kjøre en satsing på større prosjekter, forteller Solbrække til Medier24.
- Er målet å vinne SKUP-pris?
- Ja. Vi har hvert år som mål å vinne et diplom eller prisen. Det har alle redaksjoner med respekt for seg selv.
- Er det for lenge siden sist?
- Ja, jeg synes nok det. Det er på tide. Vi hadde tre veldig gode kandidater i år som godt kunne fint fått en utmerkelse. Men det er veldig høy kvalitet og kamp om å vinne. Det er et mål at vi vinner på SKUP.
Inspirert av Kevin-saken
Hun understreker at TV 2 har et stort og vidt samfunnsoppdrag som strekker seg utover de store gravesakene, som dybdeintervjuer og analyser, men hun ønsker seg mer av den aller største gravejournalistikken.
- Blir man litt misunnelig når man ser Dagens Næringsliv heve trofeet?
- Ja. Jeg har vært på SKUP i mange år og har vært med på at TV 2 har vunnet og kjenner godt igjen den lykkefølelsen når det skjer. Det er noe jeg unner alle våre journalister å oppleve - å få anerkjennelse for den gode jobben de gjør.
- Det er folk som brenner for oppdraget og derfor er det fint å komme på SKUP og få en påminner om den viktige jobben som ligger foran oss, sier Solbrække og fortsetter:
- Selv ble jeg veldig inspirert av Kevin-saken. Det er dette journalistikk handler om - og der må vi være, avslutter hun.