Ola Svenneby, leder i Unge Høyre.
Ola Svenneby, leder i Unge Høyre.

Ola Svenneby ut mot NRK: – Ville anbefalt TikTok fremfor Urix

Unge Høyre-lederen mener norske medier skaper uro rundt hva som er sant og ikke. NRKs Siril Heyerdahl sier de må lære unge om medienes rolle. – Har jammen meg en oppgave også ovenfor ungdomspolitikere å vise det, sier hun.

Publisert Sist oppdatert

Under Norsk Redaktørforenings høstmøte diskuteres det hvordan mediene skal få unges tillit. 

Karianne Solbrække fra TV 2 og NRK Supers Siril Heyerdahl forteller om hvordan de er til stede på sosiale medier. 

Unge Høyre-leder Ola Svenneby er deltaker på scenen. Han mener hvordan man ser på utfordringen er feil.

– Premisset er «bare vi får de inn på plattformene, så vil de få tillit til oss». Det er det ingen garanti for, mener Svenneby.

Kritisk til NRK

– Kan dere ikke stille spørsmålet «har dere fortjent denne tilliten?», spør han.

– Mener du vi har det? spør debattleder Kaja Mejlbo. 

– Hvis noen kom til meg, med et ønske om å forstå hvorfor høyresiden vokser fram i mange vestlige land, så ville jeg anbefalt TikTok fremfor Urix for å forstå det, sier Svenneby.

Ola Svenneby, leder i Unge Høyre, redaktør for NRK Super, Siril Heyerdahl, og Karianne Solbrække, nyhetsredaktør i TV 2.
Ola Svenneby, leder i Unge Høyre, redaktør for NRK Super, Siril Heyerdahl, og Karianne Solbrække, nyhetsredaktør i TV 2.

Han mener NRKs utenriksdekning setter flere partiledere langt ute på høyresiden, uten å forklare differansene og forskjellene på dem.

Han mener også mediene ikke dekket godt nok at Joe Biden ikke var egnet til å være presidentkandidat. 

Han sier han så et annet bilde på TikTok av presidentkandidaten enn det han så i norske medier.

– Vår jobb å nyansere

Siril Heyerdal, redaktør i NRK Super, tror Svennebys feed og hva han får opp og er opptatt av, er unik.

– Jeg tror du mater algoritmene dine med mye annet innhold enn de fleste andre gjør, sier Siril Heyerdahl.

Hun sier de fleste unge ikke får et differensiert og nyansert bilde av virkeligheten på sosiale medier.

– Vår jobb er å nyansere det sporet de kan ha havnet i.

Tror dekningen lager spor

Svenneby mener at det mediene ikke skriver, også får konsekvenser.

– Hvis man opplever at norske medier ikke nødvendigvis lyver, men unngår å fortelle hva som skjer med Joe Biden, så tror man heller ikke på det andre, sier han.

Han tror mediene kan bidra til å føre folk inn i sporet om at «ikke alt er sant».

Heyerdahl sier det er viktig at unge forstår medienes rolle.

– Vi skal vise at Biden surrer og alt det, men vi skal ikke stå der og si at han skal gå av. Og det er det de unge forventer at vi skal si. Vår oppgave er å vise de sidene av saken som finnes, sier hun og legger til:

– Og vi har jammen meg en oppgave ovenfor ungdomspolitikere også å vise det, sier hun.

Skryter av TV 2

Svenneby mener det er bra at TV 2 kom inn på TikTok

– De klarte å ta debattene som foregår på TikTok ut i samfunnsdebatten, mener han.

Han bruker Fpu-Simen Velle sitt utspill om menn og ligging som et eksempel.

Karianne Solbrække sier de jobber med å finne ut hva unge er opptatte av, og få det inn i redaksjonelt innhold.

Det handler også om å bygge opp egne profiler.

– Vi jobber med hvordan vi kan tydeliggjøre at vi er noe annet enn influenseren som kom rett før.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS