Verken navnet, premieredato, studioet, gjestene eller temaene er klare for TV 2s nye medieprogram, men konseptet er tydelig:
Å ettergå mediene.
I løpet av noen uker går de lufta med det som foreløpig har prosjekttittelen «Presseklubben».
Der skal Linn Wiik være programleder og hensikten er å lage et program som ettergår mediene i aktuelle saker, forteller hun.
– Vi er i gang med et nytt konsept som vi trenger i Norge. Vi i pressen er veldig kritiske til alle andre i samfunnet, så er det kanskje på tide at vi er litt mer kritiske mot oss selv. Som journalist tenker jeg at jeg aldri skal være på lag med makta – og heller ikke vår egen makt, så jeg skiller ikke på Karianne Solbrække eller Erna Solberg. Jeg er ikke venn med noen av dem, ler hun.
– Så du skal være kritisk til din egen sjef på lufta også?
– Ja, absolutt.
– Skal ikke primært «ta» mediene
Programmet blir et aktualitetsprogram som skal gå på TV 2 Nyhetskanalen på fredager – også skal det strømmes gratis på Sumo – i tillegg til at det skal gjøres en del ting på nett. TV 2 vurderer også en podkast.
I programmet, som varer i en halvtime og skal gå i ett år i første omgang, kan de ta opp pressetiske spørsmål, hvorfor de slipper til enkeltkilder og ikke andre i konkrete tilfeller, hvorfor mediene skrev om Ari Behns selvmord, om identifisering – og også noe kuriosa.
Nyhetsredaktør Karianne Solbrække forteller at mediene – som folk flest – gjør feil innimellom. Også TV 2.
Og poenget er å vise åpenhet, journalistisk metode og presseetiske vurderinger som blir løpende tatt i redaksjoner.
– Har vi vært et slags medielaug som har passet på hverandre – inntil i fjor?
– Ja, jeg synes i alle fall at TV 2 gjorde en innsats i fjor ved å være opptatt av mediemakt, for der har nok mediene selv ikke vært flinke nok gjennom årene. Nå er ikke dette et program som primært skal «ta» mediene, men poenget er at vi er i en tid med mye kritikk som utløser et behov for at vi er mer transparente. Vi ønsker at folk flest skal høre hvordan vi jobber og hva vi vurderer sakene vi dekker, hvorfor vi unnlater å dekke noe – og hvorfor vi ikke er mer positive til Trump, for eksempel.
Solbrække sier at de sitter akkurat nå og går gjennom konseptet – og i god TV 2-ånd så skal de på lufta i løpet av kort tid.
– Vi ønsker at andre aktører enn bare mediene skal få komme inn i det programmet og fortelle hvordan de opplever pressen. Det kan være en person som står i en mediestorm og som får muligheten til å fortelle hvordan det oppleves, fortsetter nyhetsredaktøren.
– Hvordan er det å bli TV-Norges minst populære programleder blant sine egne fremover da, Linn?
– Haha, det var dine ord. Men dette er ikke et program som er ute etter å skaffe seg flest mulig venner, for vi skal være på lag med folk flest. Det er heller ikke et program for andedammen – som et PFU-seminar. Det skal være for vanlige folk som vil ha et innblikk i hvordan pressen jobber.
– Ingenting med Bar Vulkan å gjøre
Det var TV 2 som for alvor ettergikk Bar Vulkan-saken gjennom intervjuer med Sofie Bakkemyr, der hun fortalte om sitt møte med VG – der hun mente hun ble feilsitert.
VG ble både felt for dekningen av dansevideoen med Trond Giske og evalueringsrapporten i etterkant.
– Dette har egentlig ingenting med Bar Vulkan-saken der vi nå har en strategi om å «ta» andre mediehus. Generelt mener jeg at norske medier er veldig flinke både på presseetikk og være åpne, men vi har en del å hente. Dette er et konsept vi har diskutert i to år – og som senere har blitt mer konkret. Det overordnede for meg er at vi må være mer åpne og folk må få mer innblikk i metodene våre for å opprettholde tilliten, sier Solbrække, som håper det kan bli et program som mediebransjen slutter opp om – og deltar i.
– Hvordan blir det være kritisk til sin egen kanal – og egen sjef?
– Jo da, det går greit det, for det ligger i ryggmargen til de fleste journalister – at man er kritisk også internt. Jeg tror ikke det har vært noe problem her på huset i alle fall, smiler hun og fortsetter:
– Det er stor takhøyde for det. Vi skal ikke være noe annerledes mot andre enn vi er mot oss.
– Hvordan vil du karakterisere hvordan du selv vil være som programleder i det nye konseptet?
– Varm, men kjip, ler hun.
– Er du forberedt på å bli upopulær blant dine redaktørkolleger nå, Karianne?
– Ehh, ja. Jeg tenker at det å være redaktør i TV 2 ikke er noen popularitetskonkurranse hverken internt eller eksternt uansett.