Torsdag innførte regjeringen de strengeste beredskapstiltakene i fredstid. Skoler, barnehager, serveringssteder og en rekke andre tjenester stenges ned.
Da strømmet nordmennene til tv-skjermene for siste nytt.
– Vi har aldri sett en lignende nyhetsinteresse som det vi gjør nå, ikke minst hos de yngre seerne. Det viser hvor viktig det er å formidle nyheter, sier TV 2s nyhetsredaktør Karianne Solbrække til Medier24.
Nyhetskanalen hadde en markedsandel på 13,4 i den kommersielle målgruppen 20–49 år. Det er bedre enn noensinne.
Forrige rekord på Nyhetskanalen var 13,3 prosent markedsandel – da i målgruppen 10–79 år.
I tillegg hadde kanalen 935.000 seere innom kanalene, med en snitt seertid på 64 minutter.
– Det er eksepsjonelt mange, og uvanlig lang seertid.
Solbrække forteller om ærefrykt for oppdraget kanalen har om dagen.
– Jeg føler sterkt på at det vi skal løse nå er så viktig, nettopp fordi nordmenn strømmer til vårt univers, og da blir det ekstra viktig at vi treffer riktig med journalistikken vår, sier hun.
Og legger til:
– Valgene vi tar kan utløse både positive og negative situasjoner for landet. Det viktigste er å informere løpende
Medier24 snakket nylig med tre professorer i krisepsykologi, journalistikk og medisinsk mikrobiologi for tips til hvordan norske journalister bør skrive om koronaviruset.