Nordmenn blir stadig mer mobil - og mobilene blir stadig smartere.
Gorm Kallestad / NTB scanpix
UKAS MEDIETALL
Nå har 99 prosent av alle mellom 12 og 49 år en smarttelefon
Utbredelsen av nettbrett og smarttelefoner fortsetter å vokse, viser siste data fra Kantar TNS
Denne artikkelen er over to år gammel.
- Knut-Arne Futsæter er forskningsleder for medier i Kantar TNS (tidligere TNS Gallup)
Kantar TNS sin måling Forbruker & Media viser at i fjerde kvartal 2016 hadde hele 89 prosent av nordmenn mobil som de kan koble til nettet og surfe.
Ukas medietall fra Kantar TNS
-
Medier24 vil cirka en gang i uka presentere medietall fra Kantar TNS.
-
Noen gang vil det publiseres som tekster eller kronikker signert Kantar TNS, andre ganger som nyhetsjournalistikk fra Medier24.
-
Det er redaksjonen i Medier24 som gjør alle redaksjonelle vurderinger. Ingen av partene betaler noe til hverandre for samarbeidet.
Les mer om Kantar TNS på KantarTNS.no
Andelen som har nettbrett vokst til 70% prosent.
Norge er på verdenstoppen i bruk av smartelefon
- Andelen som har en moderne mobil har vokst fra 79 prosent i 2013 til 89 prosent i 4. kvartal 2016.
- 89 prosent er langt foran de fleste land i verden
- Andelen er like høy blant kvinner som blant menn.
- Og for de mest kommersielle målgruppene har «alle» slik mobiltelefon:
- Hele 99 prosent av aldersgruppen 12-49 år har smarttelefon.
- Mens bare 60 prosent av de over 67 år har det.
70 prosent av den norske befolkningen har nå nettbrett
- Andelen som har en moderne mobil har vokst fra 7 prosent ved inngangen til 2011 til 70 prosent i 4.k vartal 2016.
- Også når det gjelder tilgang og bruk av nettbrett så er nordmenn i verdenstoppen.
- Andelen er like høy blant kvinner som blant menn.
- Hele 82 prosent av 40-åringene har nettbrett.
- 55% av de over 67 år smarttelefon.
Kilde: Forbruker & Media er Norges største medie- og forbruksundersøkelse og det gjennomføres årlig 45.000 telefonintervju blant befolkningen som er 12 år eller eldre.
Se flere tall og grafer: