(Illustrasjonsfoto).
Scanpix
11 fakta om hvem norske ledere er - og 7 interessante poenger om mediebruken deres
UKAS MEDIETALL: Norske ledere har et høyt mediekonsum, de er mer digitale og har ikke uventet et selektivt medieforbruk.
Denne artikkelen er over to år gammel.
- Knut-Arne Futsæter er forskningsleder for medier i Kantar TNS (tidligere TNS Gallup)
Hvem er norske ledere?
Det forteller Norsk Beslutningstakerindeks 2016 mye om.
Og norske ledere er i utgangspunktet ganske like som resten av den yrkesaktive delen av befolkningen, men det er noen klare tendenser:
- Lederne er hovedsakelig menn, og de har god økonomi.
- Snittalderen er 45 år, som er et par år eldre enn den yrkesaktive befolkningen generelt.
- Menn tjener bedre som ledere enn kvinner.
- Lederne foretrekker å jobbe i team.
- De handler ofte i spesialforretninger eller hos faghandel, og mener penger er den beste målestokken på suksess. De er derfor mer materialistisk innstilt.
- Lederne er interessert i teknisk utstyr innenfor mobil, tv, radio og data, og elsker å kjøpe tekniske artikler og utstyr. Er også meget interessert i å prøve nye tekniske løsninger.
- De ser på jobben sin som en karriere, og ønsker å komme til topps karrieremessig.
- Lederne ser på seg selv som kreative, og liker å leve et liv med utfordringer, nyheter og forandringer.
- De betaler gjerne ekstra for kjente varemerker når det kommer til interiør, klær og sko.
- Lederne mener andre ofte spør dem om deres syn på varer og tjenester, og at de prøver nye ting tidligere enn sine venner. Lederne er derfor oftere opinionsledere og innovatører.
- De interesserer seg i sterk grad for båt/båtliv, bil, jakt, bank og forsikring, fiske, fritid og reiser og politikk og samfunn.
Ukas medietall fra Kantar TNS
-
Medier24 vil cirka en gang i uka presentere medietall fra Kantar TNS.
-
Noen gang vil det publiseres som tekster eller kronikker signert Kantar TNS, andre ganger som nyhetsjournalistikk fra Medier24.
-
Det er redaksjonen i Medier24 som gjør alle redaksjonelle vurderinger. Ingen av partene betaler noe til hverandre for samarbeidet.
Les mer om Kantar TNS på KantarTNS.no
Ledernes mediebruk: Høyt konsum, mer digitalt og mer næringslivsorientert
Fakt om Norsk BeslutningstakerIndeks (NBI) 2016
- Norsk beslutningstakerindeks er basert på data samlet inn gjennom Kantar TNS Forbruker & Media (F&M). Det er gjennomført hele 15.000 intervju blant hele befolkningen.
- I F&M finnes det en rekke spørsmål som belyser det norske arbeidslivet. Denne rapporten gir innsikt i noen sentrale spørsmål som sysselsetting, arbeidsledighet, stillingstype, sektor for ansettelse. I tillegg gir den et dypere innblikk i norske ledere og deres medievaner.
- Definisjonen på ledere i denne rapporten er yrkesaktive respondenter som i F&M har svart arbeidsleder, mellomleder eller toppleder på spørsmålet «Har du en ledende stilling, i så fall hvilken type?». Lederne blir i rapporten sammenlignet med befolkningen18+ og den yrkesaktive befolkningen. Toppledere er respondenter som har svart toppleder og som er yrkesaktive. 5% av den yrkesaktive delen av befolkingen betegnes som toppledere og 16% som mellomledere.
- Lederne har et noe høyere mediekonsum enn befolkningen generelt. De er innom flere mediekanaler og enkeltmedier, og har en mer selektiv og søkende mediebruk.
- Lederne leser 0,9 aviser daglig – 0,2 nisjeaviser og 0,5 lokalaviser pr dag. De leser oftere papiravisenes nisjeaviser som f.eks. DN, Finansavisen, Vårt Land.
- Aftenposten, VG og DN har flest lesere blant ledere (22), men relativt sett er andelen ledere høyest hos Finansavisen og DN. De store regionsavisene skårer også høyt.
- Båt (Vi Menn Båt), Kapital, Norsk Golf, Båtmagasinet og Bil Top Gear er i større grad lest av lederne enn befolkningen.
- DN.no, Hegnar.no og E24 har relativt sett høyest dekning av de målte nettstedene.
- Lederne bruker i større grad Twitter og LinkedIn enn befolkningen.
- Lederes mediebruk skiller seg fra befolkningen spesielt når det kommer til kommersiell radio, streaming, mobil, internett og nettaviser, hvor den er høyere.
Se også: 9 grafer som også forklarer ledernes medievaner