Nye tall fra Kantar Medias TV-barometer viser at NRK 1 økte sin markedsandel fra 32 prosent i 2019 til 35,7 prosent i fjor, skriver Kampanje.
Tallene viser også at nyhetskanalene til NRK og TV 2 gjør det skarpt. TV 2 Nyhetskanalen øker sin markedsandel med 0,8 prosentpoeng til 4,3 prosent i 2020.
Administrerende direktør og sjefredaktør i TV 2, Olav Sandnes, viser til store nyhetshendelser som koronapandemien og valget i USA som viktige hendelser som skaper stort behov for nyheter.
TV-barometeret viser også at TV 2 Nyhetskanalen er større enn TV3 på det norske TV-markedet for første gang i historien på årsbasis. Nå nærmer Nyhetskanalen seg TVNorge, som i 2020 fikk en samlet markedsandel på 5,2 prosent. Men TV 2 Nyhetskanalen var i desember større enn TVNorge med henholdsvis 4,1 prosent markedsandel mot 3,8 prosent.