Perla, Fantorangen og resten av NRK Super har godt tak på strømmemarkedet for barn mellom 3 og 11 år, viser en ny undersøkelse fra Kantar Media.

Lineært TV i fritt fall for barn og unge -  ned over 50 prosent på sju år. Men NRK Super har godt strømmetak på de yngste

- Særlig for barn er ikke det å se på TV ensbetydende med å sette seg ned på sofaen og skru på TV-en, sier seniorrådgiver i Kantar Media, Nils Petter Strømmen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Kantar Media lanserer i dag to rykende ferske rapporter om barn og unges mediebruk: Medietrender Barn og Medietrender Ung. 

Nils Petter Strømmen er seniorrådgiver i Kantar Media, og er en av de ansvarlige for de to undersøkelsene. 

- Dette er tall som bekrefter de trendene vi har sett, og selv om det kanskje ikke er de store overraskelsene, er det mye interessant, sier Strømmen til Medier24. 

Ungdommen ser «bare» tre kvarter lineær TV om dagen

 Graf hentet fra Kantar Media

Blant både barn og unge stuper den lineære TV-seingen. Fra 2010 til 2017 har barna mellom 3 og 11 sin TV-titting gått ned fra 108 minutter om dagen til 51 minutter om dagen - altså over en halvering i løpet av de siste sju årene. 

 

Blant ungdommen står det enda verre til med lineær TV. 12-17-åringene så kun på lineær TV i 48 minutter daglig i 2017. Til sammenlikning så de i gjennomsnitt 113 minutter TV hver dag i 2010.

- De får rett og slett et mer attraktivt innhold på andre plattformer, det er mange som fortrekker å se TV når de vil og velge hva de selv ønsker å se på. For de fleste barn er den typen medievaner mer innarbeidet enn den er for oss som ikke er barn lenger, sier han. 

Han understreker at mange av de yngste mediebrukerne nok ikke skiller mellom lineær TV og strømming. 

- Særlig for barn er ikke det å se på TV ensbetydende med å sette seg ned på sofaen og skru på TVen. De er vant til å kunne velge mer fritt, sier han. 

NRK har godt grep om strømmemarkedet for barn

Og mens undersøkelsen viser at NRK og NRK Super fremdeles har godt grep om TV-markedet for barna, har ikke NRK like godt grep på ungdommen.

61 prosent av barna sier de ukentlig strømmer NRK Super sitt tilbud, mens kun 37 prosent av de mellom 12 og 17 år sier de bruker NRKs strømme-tilbud ukentlig. 

 

- Med en del gode unntak har ikke NRK et like attraktivt tilbud til ungdom, og det er hovedsakelig det denne grafen viser, sier han. 

Og legger til at NRK er i en særstilling når det gjelder programmer på norsk for barn. 

- NRK er i en særstilling når det kommer til norsk innhold rettet mot barn, som er en del av deres samfunnsoppdrag. At de har en egen innholdssatsning rettet mot barn som målgruppe gjør det enklere for dem å ta større andeler i det norske markedet, sier han. 

Likevel er det en plattform som troner høyest blant både de yngste og de eldre barna: YouTube.

Blant 12-17-åringene er YouTube suverent størst - 92 prosent er innom ukentlig, ifølge undersøkelsen. Blant barn mellom 3 og 11 år er YouTube noe mindre - men likevel størst. 70 prosent av barna i den aldersgruppa har brukt YouTube den siste uka, ifølge undersøkelsen. 

Mange har et nettbrett eller en smarttelefon

Undersøkelsen viser at 35 prosent av barna mellom 3 og 5 år har sitt eget nettbrett. Det har også 61 prosent av barna i aldersgruppa 6-9 år og 67 prosent av barna i aldersgruppa 10-11 år. 

Den viser også at i det barna blir eldre, tar egen smarttelefon over for nettbrettet. 93 prosent av 10- og 11-åringene har sin egen smarttelefon, mens 12 prosent av barna mellom 3 og 5 har det samme.

- Dette er nivåer vi har sett tidligere, og viser at nettbrett nærmest har blitt standardutstyr i mangefamilier . Det vi tror er at mobiler og nettbrett blant de minste brukes mest til spill, og at de arver gamle telefoner fra andre i familien, sier han. 

Han begrunner den påstanden blant annet i at bruken av sosiale medier blant barn er svært lav. 

- Sosiale medier er veldig smått, særlig blant barna under 10 år. Utover at man ser at tiåringene begynner å bruke Snapchat, bruker de antagelig ikke mobiltelefonene sine til så mye annet, sier han. 

  

Og kidsa liker gaming

 Graf fra Kantar Media

På spørsmålet om de spilte dataspill i går, svarer 54 prosent av guttene og 39 prosent av jentene ja.

- Forlengelsen av den historien er at guttene «gamer», altså spiller dataspill og TV-spill i større grad enn jentene, sier han.

Her trekker han spesielt fram spillsuksessen Fortnite, som er spesielt populært blant gutter i på 10 eller 11 år. 

- Fortnite og Minecraft er de desidert største spillene. Fortnite er det veldig mange 10 og 11-åringer som spiller, og 9 av 10 av disse er gutter. De har fått en veldig dominerende posisjon i markedet på kort tid, sier han. 

Grunnlaget for Medietrender Barn er 741 intervjuer med barn i hele aldersgruppen, vektet på barnas kjønn og alder, geografi og hyppighet på bruk av internett for den foresatte. Grunnlaget for Medietrender Ung er 284 respondenter, vektet på kjønn, alder, geografi og utdanning. 

Powered by Labrador CMS