Nordmenn konsumerer nyheter som aldri før, og 2020 har hittil vært et rekord år for norske medier, mye grunnet koronapandemien.
Samtidig viser en fersk analyse fra Kantar at norske medier nyter høy tillit i befolkningen når det gjelder dekningen av koronapandemien.
Det er de redaksjonelle mediene som har størst tillit. Hele 86 prosent oppgir at de mener norske medier bringer de viktigste nyhetene om koronapandemien. Til sammenligning mener bare 10 prosent at de har tillit til sosiale mediers informasjon om korona.
NRK kommer best ut av undersøkelsen med 86 prosent tillit blant nordmenn. TV 2 følger etter med 76 prosent tillit, 66 prosent har tillit til sin lokalavis, 61 prosent til Aftenposten, 58 prosent til VG og 49 prosent til Dagbladet.
Fagredaktør i NRK Nyheter, Marius Tetlie, sier at det er oppløftende å høre.
– Det er godt å se at vi har høy tillit i befolkningen for journalistikken vi gjør. Vi tror det er et uttrykk for at vi har oppfylt oppdraget i samfunnet under en så stor pandemi og krise, som berører alle i samfunnet, sier Tetlie til Medier24.
Ivareta en kritisk sans ovenfor myndighetene
Han forteller at det har vært viktig for NRK å ha en balansert, bred og god dekning av pandemien i det som var en omfattende og uoversiktlig situasjon.
– Vi hadde grundig diskusjon om hvilken linje vi skulle ligge oss på i dekningen. Vi måtte gjøre avveininger av å være fakatadrevet, få ut viktig informasjon til befolkningen og samtidig ivareta den kritiske sansen ovenfor myndigheter og beslutningstakere.
– Hvorfor tror du mediene har så høy tillit blant nordmenn?
– Jeg tror det skyldes at vi er et åpent samfunn. Vi nyter høy tillit fordi folk opplever at man i liten grad har en agenda eller slagside i journalistikken. Det er et utrykk for at folk mener vi bedriver en journalistikk som er balansert, og som skal opplyse, svarer Tetlie.
Selv om pandemien har skapt ekstra interesse for nyheter, mener Tetlie at det ikke forandrer forutsetningene for faget.
– Journalistikk i en pandemi skiller ikke seg fra annen journalistikk.
Må nå hele samfunnet
I USA har man de siste årene opplevd en stadig mindre tillit til pressen i større deler av befolkningen. Tetlie er glad for at situasjonen ikke er slik i Norge, men mener norske medier må jobbe for å opprettholde denne tilliten.
– Vi må fortsette for å nå alle i hele samfunnet. Da tenker jeg på aldersmessig, geografisk, og demografisk. Vi må også nå ut til den flerkulturelle delen av befolkningen.
Han påpeker også at mange medier i USA oppfattes som at de har en politisk slagside.
– Mitt inntrykk er at vi ser klart mindre av det i Norge. Det er en styrke i den norske mediefloraen at man ikke blir tatt til inntekt for et politisk syn eller en politisk sak.