Redaktør og daglig leder Knut Kristian Hauger og kommersiell leder Nina Gade Tenvik. Bildet er fra Fagpresseprisene sommeren 2015.

Kampanje.com med underskudd i fjor. På tre år har selskapet mistet hver femte krone

For første gang siden de ansatte overtok selskapet endte 2016 med røde tall.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Kampanje Forlag AS, som driver nettavisen Kampanje.com, omsatte i fjor for 11,3 millioner kroner. Driftsresultatet ble et lite minus på 119.000.

Det viser regnskapet, som nylig ble levert til Brønnøysund.

Omsetningen falt med over 1,5 million fra 2015, og går vi tilbake til 2013 er fallet på over tre millioner kroner.

Mer enn hver femte krone er med andre ord blitt borte på tre år.

  • Se flere tall nederst i saken.

 

Første underskudd

På tampen av 2014 la fagbladet ned papirutgaven og ble et heldigitalt mediehus - men klarte seg relativt godt gjennom både 2014 og 2015. Omsetningsfallet i fjor er det største selskapet har opplevd noen gang.

Det er også det første underskuddet for selskapet, siden det nåværende foretaket ble etablert i 2009.

Da overtok de ansatte selskapet fra daværende Hjemmet Mortensen. Merkevaren og bladet Kampanje har eksistert i over 50 år.

 

- Færre eventer

I årsberetningen peker selskapet og styret på færre eventer i 2016 enn året før som årsak til resultatnedgangen. Vi kan videre lese at selskapet forventer høyere omsetning og bedre resultater for inneværende år, takket være vekst både på stillingsannonser, eventer, abonnementstjenesten Kampanje Premium og andre digitale produkter.

Selskapet hadde i fjor lønnskostnader på 6,5 millioner kroner, ned fra 6,75 året før. Daglig leder Knut Kristian Hauger tok ut 579.000 kroner i lønn.

Selskapet har fortsatt en solid egenkapital på 4,7 millioner , og har ikke betalt utbytte de seneste åra.

Kampanje Forlag AS eies fortsatt av tre ansatte - redaktør og daglig leder Hauger eier 44 prosent, mens Hilde Nyman og Erlend Fossbakken eier 28 prosent hver.

 

 

Powered by Labrador CMS