VG-fotograf Kristian Helgesen (33) sa fra seg jobben i Oslo, flyttet på bygda og starta kaffebrenneri
For noen år siden tok han «Årets bilde». Nå livnærer Kristian seg på kaffe-hipstere verden rundt. - Som funksjonsdrikk tror jeg kaffeautomaten i VG-huset funker, men kaffe kan jo være så mye mer også!
Nok et dårlig år preger mediebransjen med fall i annonseinntekter, tapte opplag og sluttpakker.
Helgesen er en av de som valgte å hoppe av lasset for å gjøre noe helt annet.
– Det er ikke noe unaturlig overgang fra pressefoto til kaffe, ler han.
Fra et trangt stabbur i Stjørdal i Nord-Trøndelag står 33-åringen og tester kaffen de akkurat har brent.
Maskinlyden overgår de fleste andre lyder i rommet, men er høyst nødvendig for å prosessere de lyse kaffebønnene til å komme ett steg nærmere koppen.
Kristian Helgesen jobbet i VG fra 2007 til 2013, både som frilanser og vikar. For et par år siden ønsket han å gjøre noe helt annet.
Etter å ha bodd flere år på Grünerløkka rundt hjørnet til et par av landets beste kaffebrennerier, oppdaget han en ny verden – i motsetning til kaffeautomaten i VG-huset.
– Kaffe er jo både en funksjons- og nytelsesdrikk. Som funksjonsdrikk tror jeg nok kaffen i automaten i VG-huset funket godt nok, men kaffe kan jo være så mye mer også, sier han, men avslår at han er en kaffesnobb:
– Men det er utrolig morsomt å jobbe med.
– Det er et liv utenfor Akersgata
Helgesen jobbet mye for VG og reiste rundt omkring på oppdrag i Asia, Afrika og rundt i Europa der han dekket større og mindre hendelser.
– Det mest eksotiske for meg var Kongo-dekningen med Moland og French. Der ble jeg sendt opp og ned seks ganger for å fotografere. Jeg tenker at kameraet har vært en døråpner for meg de siste 10-12 årene og nå er det kaffe som blir inngangen.
For to år siden tok han og kjæresten Linn Kathrine Yttervik, som han møtte på jobb for VG i Kongo, med seg pikkpakket og reiste fra hovedstaden til Stjørdal, i landbruksfylket Nord-Trøndelag.
Han ble kaffebrenner, og i år ble hun redaktør i lokalavisa.
– Det skader ingen å begynne med nye ting, det tror jeg bare er en berikelse i livet. Det er et liv utenfor Akersgata og journalistikken også, sier han.
To år etter at den første kaffesekken kom i hus, selges kaffen på kaffebarer og restauranter over hele landet.
– Savner du å jobbe med journalistikk og foto på heltid?
– Ikke veldig mye, men jeg savner å reise på oppdrag. Men jeg er ikke helt ute av mediebransjen, for nå frilanser jeg for Adresseavisen og noen av riksavisene. Og for noen internasjonale, som Monocle og Vanity Fair. Det er kult å fortsatt ha en fot på innsiden, men samtidig blir kaffebrenneriet større og større og tar mer av tiden min.
Tok «Årets bilde»
De var to i Langøra Kaffebrenneri på Hjelseng Gård, men nå er de tre og en halv – i hvert fall i årsverk.
Det lille brenneriet kommer til å produsere 13 tonn kaffe fra stabburet sitt i år.
Helgesen bruker dagene på å utvide bedriften, utvikle produktet og treffe nye kunder med målrettet markedsføring i sosiale medier.
☕️☕️☕️☕️☕️☕️☕️☕️ Cupping the results of the interesting roasting experiment done by Talor&Jørgen ! --- Hjelseng Gård Diedrich Roasters Collaborative Coffee Source Talor Browne
– Vi var i Colombia i fjor høst for å besøke en av verdens beste kaffegårder utenfor Bogota. Den kaffen er helt sinnsyk på smak og prisen er deretter. Gården produserer bare 500 kilo av typen Gesha, som koster 2.500 kr kiloen, men vi klarte å få tak i 25 kilo av den.
De fikk kaffen en torsdag, brente på fredag og la ut for salg på lørdag i sosiale medier. Bare noen timer etterpå kom det bestillinger fra Hong Kong, USA og Taiwan, sier Helgesen.
– Markedsføringsmessig skader det kanskje ikke å ha fotografen bak «Årets bilde» i 2008?
– Nei, sikkert ikke. Jeg tar jo bildene vi bruker og synes det er utrolig morsomt med sosiale medier. Vi bruker det aktivt for å nå ut til folk, for det er ingen som tar så mange bilder som kaffedrikkere, så om vi er smarte med tagging av bilder, kommer det plutselig en ordre fra New York, sier han.
Ser ingen grunn til å reise sørover nå
I januar reiser Helgesen og kompanjongen til Kenya eller Etiopia for å plukke ut ny kaffe til sortimentet.
Allerede har de fått anerkjennelse for jobben de gjør. Deres naboer på gården, Stjørdalsbryggeriet, vant for kort tid siden en prestisjetung pris i Nordic Beer Challenge for sin kaffeporter Hausten.
Den var brygget med kaffe fra nettopp Helgesens Langøra Kaffebrenneri. Tidligere i år vant også kollegaen Idar Andre Ellingsen NM i kaffesmaking og tok sølv i kaffebrygging med kaffen fra Langøra.
– Det er utrolig morsomt for oss, selvfølgelig. Og det styrker meg i troen på at dette kan bli en god arbeidsplass det er mulig å utvikle seg i fremover. Ingen grunn til å vende nesen sørover til mediebransjen nå hvert fall, gliser han.