Julie Thorsen, sosiale medier-reporter i TV 2Foto: Kristine Sterud
Vil skape nye vaner hos ungdom: – Vi vil at de skal oppsøke nyhetene selv
Da hun gikk på videregående, visste hun knapt at TV 2 fantes. Nå er Julie Thorsen et av kanalens ansikt utad for unge brukere – men vil ikke kalle seg TV 2-profil.
Julie Thorsen har jobbet i TV 2 siden mai 2023. Hun sier det er en «utrolig kjekk jobb» som sosiale medier-reporter.
– Det kunne ikke vært en mer skreddersydd jobb til meg. Jeg har elsket det, fra dag én.
På TikTok og Instagram har TV 2 til sammen over 350.000 følgere. Thorsen blir også gjenkjent på gata, som «hun fra TV 2». Hun sier hun blir spurt om både selfier og autografer. En gutt gjorde ekstra inntrykk:
– Han sa «du har fått meg til å like nyheter». Jeg hadde aldri trodd jeg skulle bli rørt av en slik kommentar, sier Thorsen.
Likevel ser hun ikke på seg selv som en TV 2-profil.
– Mer som en TV 2-formidler. Det er nå i nyere tid vi har begynt å snakke om at vi er profiler, og det synes jeg egentlig er litt rart.
– Jeg har ikke helt nyhetsankerstatus i mitt eget hode. Selv om de unge kanskje vet bedre hvem jeg er, enn noen av de.
Det forstår Thorsen godt, og sier det er en plattform der anonyme kan spy ut «alt mellom himmel og jord» i kommentarfeltene.
Selv har hun også fått gjennomgå, og sier blant annet adressen og telefonnummeret hennes er lagt ut.
Også utseendet hennes kommenteres, men det bryr hun seg ikke om.
– Som regel er de misfornøyd med noe som ikke er mine egne meninger engang - jeg er jo bare et talerør for nyhetene. Dessuten føler jeg jeg har TV 2 i ryggen, og et skjold som beskytter meg mot sånne kommentarer.
Integrert del
Hun roser også TV 2 for å få mange muligheter til å teste ut nye ting. Alt fra å bruke grønnskjerm, til nye format.
– Da det var valg i USA hadde vi livesendinger, og var med inn i TV-sendingen, forteller hun.
Noen ganger lager de videoer for å forklare TV 2s valg.Foto: Kristine Sterud
De er også flinkere på å bruke alle TV 2s plattformer, der de før jobbet mye hver for seg.
– Den siste tiden har vi virkelig blitt integrert i alt. Før var det SoMe, TV og journalistene. Men nå går vi virkelig til hverandre, hjelper, spør om hjelp, tipser og de har skjønt verdien i at vi treffer de unge så bra.
Under Arendalsuka sa Solbrække også at TV 2 ikke tjener en krone på TikTok.
SoMe-reporter Thorsen tror heller ikke de kommer til å gjøre det fremover, men:
– Målet vårt er jo å skape tillit. Vi vil jo at folk skal vite hva TV2 er. At det ikke bare er «Kompani Lauritzen» og «Forræder», det er faktisk nyheter også. Det er noe TikTok har gitt oss en helt unik mulighet til.
Satsingen videre er å få dem inn på egne plattformer. Både TV2.no, og på TV 2 Play.
– Vi vil at de skal oppsøke nyhetene selv, og ikke bare få dem servert i ansiktet.
TV 2 vs. VG
Da Thorsen selv gikk på videregående, var det VG hun brukte som nyhetssted.
– Jeg visste ikke at TV 2 var en greie engang. Men jeg tror vi er nærmere enn noen gang å snu på det.
Julie Thorsen, sosiale medier-reporter i TV 2Foto: Kristine Sterud
Avisen har i dag nesten 360.000 følgere bare på TikTok. Thorsen mener VG har en utrolig sterk posisjon blant unge. Men det er engasjement, og ikke følgere som er det viktigste, mener hun.
– Jeg har tro på at vi kommer til å få en sterkere posisjon i de unges hverdag enn VG. Men om vi klarer å slå dem på følgere, det vet jeg ikke.
Likevel vil hun ikke utelukke det, og sier det er lov å håpe.
– Plutselig står vi der med 400.000. Vi vokser jo fort. Så … one day!
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no