Siste sesjon på Nordiske Mediedager fredag, for en fullsatt sal i Bergen, var en samtale med skaperne av Skam.
En serie som skulle «nå 30.000 16-åringer». Et halvt år og snart to sesonger senere, er den plutselig blitt snakkis på alle middagsbord - og langt inn i norske mediers kronikkspalter.
Og som NRK-sjef Thor Gjermund Eriksen sa det på «TV-toppmøtet» under NMD torsdag, da han mente mediebransjen burde samarbeide mer:
- Vi burde hooke litt mer sammen!
Ville møte 16-åringers behov
Bak serien står NRK P3, med produsent Mari Magnus og regissør/forfatter Julie Andem. Episodene skrives løpende, og hver episode tar bare en dag eller to å spille inn.
Men bak serien lå det grundig arbeid, fortalte skaperne på NMD fredag:
I forkant av serien jobbet de med målgruppa og dybdeintervjuet med en rekke norske ungdommer for å finne ut hvilke behover de hadde, og hva en slik serie burde inneholde.
Og for å finne karakterene til serien, var det hele 1200 aktuelle skuespillere på audition.
Navnet SKAM var heller ingen selvfølgelighet.
- Lenge gikk vi rundt og kalte det Drama16..., forteller forfatter Julie Andem.
Men navnet, som det meste annet, kom også gjennom en idédugnad med ungdommene selv.
- Noora måtte ha svakheter
Etterhvert som SKAM har nådd avisenes debattspalter, har seriøse kommentatorer og en rekke debattanter også kritisert serien.
Da Noora ble sammen med William, fikk serien kritikk for å ha «ødelagt sin beste karakter».
For hvordan kunne den perfekte og selvstendige feministiske 16-åringen bli sammen med den oppblåste og manipulerende russegutten William?
Dette fikk SKAM-skaperne spørsmål om i Bergen, og svaret var ganske klart:
- Hvis ikke Noora hadde hatt noen svakheter, kunne hun heller ikke hatt en egen sesong. Vi kunne laget hundre scener av at hun står og skjeller ut en gutt, men det blir ikke noe motstand eller interessant drama i det, sier Julie Andem.
Skrev Noora og William først
Manusforfatteren avslørte også at Noora og William var de to første karakterene som ble skrevet for serien, men at de måtte få en sesong og en historie før de kunne bli hovedpersonene - og få en kjemi å bygge historien rundt.
Og at Noora ikke er like perfekt som kronikkforfatterne drømmer om, er både bevisst - og viktig:
- Hele behovet som vi fant i målgruppa handlet også om det: Vi skulle ikke skape idealer som var uoppnåelige. Vi måtte vise nyanserte karakterer som samtidig var sterke, sier Andem.
Og det blir sesong 3 - minst
SKAM ble lansert uten markedsføring, ungdommene oppdaget den selv, før alle andre «fant» serien.
Og den kan ses på flere måter: Rundt 50.000 ser den på «vanlig TV», mens opp mot 300.000 ser hele episoder i NRKs Nett-TV.
Men det er ikke der ungdommene selv ser SKAM - de får med seg serien gjennom daglige klipp som legges ut på skam.p3.no.
Omregnet til tradisjonelle seertall anslår NRK at dette er rundt 125.000 seere.
Med andre ord nærmer serien seg nå 500.000 seere.
En slik suksess kan man kanskje ikke stoppe med det første. Og det skjer heller ikke med SKAM. Produsent Mari Magnus og forfatter Julie Andem ville ikke si hvordan det ender mellom Noora og William, men de svarte såvidt på om det blir mer SKAM, nå som sesong 2 snart er over.
- Vi vet ikke hvor mange. Men det blir en sesong 3, det tror jeg vi kan si er klart, forteller Magnus.
- Og den skal jeg begynne å skrive på nå før sommeren, forteller Andem.
PS! SKAM er selvsagt nominert til en rekke priser til fredagens Gullruten. Få med deg sendingen på TV2 eller følg med på TV2.no for å se hvordan det går.