Medier24 har stilt de samme spørsmålene til flere mennesker i mediebransjen før jul. Dette er det sportsjournalist i NRK, Line Andersen, svarte.
– Hva gjør du i jula?
– Jeg har tatt ut en uke fri før jul og alle forberedelser er så og si unnagjort. På den måten skal det være litt jul igjen å nyte til tross for at det blir fullt kjør i romjula. Vi er på hytta til VM i sjakk begynner og der koser vi oss. Vi har satt lys på to store grantrær utenfor, så vi har koblet sammen det amerikanske uttrykket med norsk bygdejul i Sigdal, Buskerud
– Når slapper du av og hva gjør du i så fall?
– Jeg slapper av på hytta, men jeg kjeder meg fort hvis det blir for rolig over for lang tid. Vi skal få inn en skiøkt på vakre Norefjell 20 min unna hytta, og det er den ultimate avkoblingen. På med dun og ull og så ut i bakken.
– Hva spiser dere til jul?
– Vi har et sammensurium av retter. For meg er det av liten betydning hva man spiser så lenge det er godt. Svogeren min står for ribbe, pappa og samboer Kamal har utviklet mormors medisterkaker slik at vi ikke har svin i dem, også har vi innført kalkun de siste ti årene i tillegg.
– Til dessert er det riskrem med rigget mandel,- utrolig nok er det sånn at nevø og niese får dem hvert år.
– Hvordan oppsummerer du medieåret 2018?
– Igjen handler det om fake news versus samfunnsoppdrag. Heldigvis bekrefter oppfatningen om falske nyheter behovet for sterke og seriøse aktører med vilje til å utfordre.
– Hvilke(n) mediesak(er) husker du?
– Hareides drøm for KrF var spesielt interessant. I noen uker var vi flue på veggen i et politisk spill som selvfølgelig ville endret det politiske Norge.
– Fotballgutta i gruven i Thailand var smertefull. Vi var i USA på det tidspunktet og dramaet ble fulgt time for time over hele verden.
– Også er det hver dag surrealistisk å våkne opp til Trump som president i USA. Det er et endeløst teater som rapporteres fortløpende. Slik det var i fjor.
– Hva ble årets flause?
– Det er jo telefonen som sto på høyttaler i budsjettkonferansen. Men heldigvis for oss. Vi endte med å få et unikt innblikk i et parti i motgang. Denne type flauser tar jeg gjerne mer av.
– Hvem lagde den beste journalistikken?
– 60-årsjubilant Dagsrevyen. Uten tvil. Fortsatt relevant, men med store utfordringer i ny hverdag. Jeg tror de kommer til å herje også i tiår fremover.
– Hvilken bransjeperson inspirerte deg i 2018?
– Anne Lindmo. Som får i oppgave å hoppe etter Skavlan og hopper lengre. Skrur til på alle parametere og lykkes med det. Det er tøft å jobbe med å forbedre enn suksess,- det er mange som fort blir fornøyde. Åpenbart gjelder ikke det Anne og redaksjonen.
– Hva bør vi gjøre annerledes i 2019?
– Jeg blir urolig når jeg ser mengde trumfer kvalitet. På alt fra lineær TV til sosiale medier. Jeg forstår at det er den enkleste konklusjonen i et ekstremt presset mediemarked, men vi må klare begge deler. Kvalitet er det som til slutt skal vinne kampen om seerne, lytterne og leserne.