– Jo, jeg er kjent med den. Vi er enige om at den ikke skulle vært sendt, sier sjefredaktør Lillian Lyngstad i Ytringen Avis til Medier24.
Lyngstad sikter til en e-post som ble sendt fra en annonseselger hos avisen til artisten Thomas Brøndbo. Han hadde sendt en pressemelding til avisen i forbindelse med at han 24. november legger ut på en juleturné, og lurte på om det var aktuelt for avisen å skrive en sak om konserten han skulle holde i Kolvereid 1. desember.
Svaret han mottok var overraskende. I e-posten han fikk ble han nemlig møtt av tilbud om å kjøpe annonser mot forhåndsomtale av konserten.
– Jeg alltid hatt et godt forhold til Ytringen, så jeg er overrasket over at de gjør det slik, sier han til Medier24.
Ytringen Avis utkommer i Kolvereid i Nærøy kommune, og dekker i tillegg Vikna, Leka og Bindal kommuner.
«Avhengig av at det også blir annonsert i avisen»
Grunnen til at Brøndbo stusset over e-posten, var at det for ham virket som om han ble tilbudt å kjøpe redaksjonell omtale.
«Vi synes det er flott at du kommer til ytterdistriktet med dine konserter og vi kan selvfølgelig skrive en forhåndsomtale om dette. Det som er saken er hvor stor forhåndsomtale det skal være.
Vi i Ytringen er avhengig av inntekter for å kunne drive med det vi gjør, derfor er vi avhengig av at det også blir annonsert i avisen i tillegg til en litt større forhåndsomtale. Dette er noe vi ofte blir møtt med, så vi har rett og slett måttet sette en grense på hvordan vi skriver forhåndsomtaler.», heter det i e-posten.
Deretter listes det opp priser for annonsering, i tillegg til en oppfordring om å annonsere 26. november, ettersom avisen har utvidet distribusjon den dagen.
– Jeg må jo annonsere innimellom, men jeg trodde ikke det skulle avgjøre størrelsen på et oppslag. Sånn bør det ikke være, sier han.
Legger seg flate
Redaktør Lyngstad understreker overfor Medier24 at dette ikke er vanlig praksis hos dem, og at e-posten ble sendt ved en feil.
– Vi har en som ikke har jobbet her så lenge, og dermed ikke er så kjent med rutinene for tekstreklame. Vi beklager e-posten, og det er egentlig ikke så mye mer å si om det, sier hun.
Hun forteller også at de har tatt grep for å unngå at lignende skjer igjen.
– Vi tok tak i det med en gang, og har snakket om det. Rutinene er endret, sånn at alle slike henvendelser skal gå gjennom meg eller daglig leder. Sånne e-poster skal ikke sendes, og det skal ikke skje igjen.
Medier24 har vært i kontakt med annonseselgeren, som beklager hendelsen.