VG Partnerstudio gir i år bort en reklamespot på selveste julaften til to veldedige organisasjoner.
Medier24 ble med da VG Partnerstudio overbrakte den gode nyheten til Plan Norge. Kirkens Bymisjon er den andre mottakeren.
– Vi hadde lyst til å gi en gave til noen utvalgte veldige organisasjoner. Dermed gjorde vi en trekning mellom de vi jobber sammen med i VG. Plan ble en av dem som ble trukket ut, forteller Alexander Endsjø, innholdsprodusent og partner i VG Partnerstudio og fortsetter:
– Vi lager innholdsmarkedsføring for dem, som får den høyeste plasseringa på VG på julaften.
Skam-Iman i India
Gaven innebærer både distribusjon og at VG Partnerstudio jobber gratis. Til sammen er verdien av de to reklamespotene, med produksjon på 300.000 kroner, forteller Endsjø.
Kari Helene Partapuoli, generalsekretær i Plan Norge, forteller at dersom VG syns det er en god historie, har de en historie de gjerne vil bruke.
– Iman Meskini fra Skam har reist og sett noen av prosjektene til Plan i New Delhi. Vi ønsker å fokusere på situasjonen for unge jenter i byer hvor det er veldig utrygt, og jenter kan være redde for å gå alene, sier hun.
Meskini kom hjem fra New Delhi i India i begynnelsen av desember. Der så hun på Trygge byer-prosjektet som Plan Norge har der.
– Hun har fulgt to jenter, hvor den ene har gått på selvforsvarskurs. Det er enkle ting som gjør at du kan bli tryggere når du er ute, sier Partapuoli.
På spørsmål om VG Partnerstudio var klar over at Plan Norge hadde den historien før de tildelte dem den gratis spoten, svarer Endsjø:
– Nei, vi lærer noe nytt hver dag.
Lager innholdet sammen
Endsjø forteller at historien bidrar Plan Norge med, mens VG Partnerstudio, sammen med Plan lager selve innholdet.
– Hvorfor gir dere bort julaften på denne måten?
– Vi har muligheten til å gjøre det. Julaften er symbolsk en veldig fin dag å gjøre noe for noen andre også. Så enkelt er det, svarer Endsjø.
Generalsekretær Partapouli skyter inn at jula er viktig for veldedige organisasjoner.
– Folk bruker mye penge ri jula, men det er også mye giverglede i befolkningen. Det virker som den trenden ikke stopper, og at nordmenn generelt gjennom året vil være med på å bidra.
– Hyggelig julegave dette da?
– Ja, kjempehyggelig gave å få, svarer hun.
– Har spredd seg
Innholdssjef Svein Arne Håvik i VG Partnerstudio forteller at initiativet har spredd seg på VG-huset.
– Da vi informerte om dette, fant også et par av influenserne våre ut at de har lyst til å bidra også: Sonia Huanca Vold og Julies Matblogg kan tenke seg å lage blogginnlegg gratis for en veldedig organisasjon som en julegave, sier han og fortsetter:
– Tenk om vi kunne få til en stafett eller noe. Det hadde vært gøy.