I år lar TV 2 lar de ansatte velge ut gode formål som får en julegave fra kanalen. Her er TV 2 representert ved organisasjons- og kommunikasjonsdirektør Sarah Willand.

TV 2 lar de ansatte gi årets julegave til gode formål: – Et meningsfullt alternativ

– Folk sier det er den fineste julegaven de har fått fra TV 2, sier organisasjons- og kommunikasjonsdirektør Sarah Willand.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Mange mediebedrifter gir i disse dager sine ansatte julegaver, som takk for innsatsen i et travelt år.

TV 2 er intet unntak. Her er gaven imidlertid ikke en fysisk gjenstand, men muligheten til å gi 500 kroner til ett av i alt 113 gode formål, gjennom det ideelle initiativet Gi Gaven Videre. Plan Norge, Redd Barna og Kirkens Bymisjon er blant de potensielle gavemottakerne.

Organisasjons- og kommunikasjonsdirektør Sarah Willand forteller at de tingene pandemien har vist, om hvor tøft livet kan være for folk i og utenfor Norge, er en av grunnene til at TV 2 nå gjør dette.

– Gjennom pandemien har vi sett hvor tett sammenvevd skjebnene vår er på jorden. Pandemien ser ikke forskjell på fattig og rike land, eller landegrenser. Så ser vi klimaendringer og migrantkriser. Det er ting vi setter søkelys på som redaktørstyrt medium, sier Willand til Medier24.

Og fortsetter:

– Vi ønsket å sette julegaven inn i den konteksten, og gi den som et bærekraftig, meningsfullt alternativ til medarbeiderne våre. Nå får de mulighet til å gi gaven videre, dit de selv vil, sier.

– Superpositiv respons

Willand tror konseptet er blitt godt mottatt blant TV 2s ansatte.

Blant annet fikk ideen stor oppslutning da den ble lansert på på kanalens intranett.

– Det har fått superpositiv respons. Folk sier det gir mening at de får velge sin hjertesak, og gi noe videre. Det er også vanskelig å treffe alle med julegaver for oss som har så mye, sier Willand.

Og legger til:

– Folk sier det er den fineste julegaven de har fått fra TV 2, og at de håper vi vil fortsette med dette videre.

Willand har selv bestemt seg for hvem hun skal gi sin julegave til.

– Av personlige grunner har jeg valgt å gi gaven min til Kreftforeningen, sier hun.

– Kan finne sin hjertesak

Willand forteller at hun ikke har hørt om noen i TV 2 som er misfornøyde med at de får en gave som direkte går til dem selv.

I stedet tror direktøren at mange synes gaven har mye mening i seg.

– Jeg tror virkelig at det å få muligheten til å gi bort noe til andre i stedet for å få en sekk eller noe annet, føles meningsfullt når vi har så mye, svarer Willand.

Willand peker på at mange har likt at de selv kan velge hvem som skal få gaven deres. Det gjør at det hele føles mer personlig, tror hun.

– De kan selv finne sin hjertesak, i stedet for at vi styrer alt til ett veldedig formål. Da blir det stor bredde, og noen kan gi til dem som jobber for eldre, noen til dem som jobber for barn, andre for naturvern og menneskerettigheter.

Powered by Labrador CMS