Mandag publiserte JP/Politikens Hus en rapport fra KI-prosjektet Platform Intelligence in News (PIN), i forkant av konferansen Artificial Intelligence in the Media.
Rapporten gir 15 anbefalinger om bruk av KI for både redaktører og journalister.
Rapporten fremhever betydningen av anbefalingsalgoritmer for nyhetsmediers kommersielle vekst.
Kasper Lindskow, KI-sjef i JP/Politikens Hus, sier at algoritmene, kjent som recommenders, kan øke klikkraten betydelig, men bare hvis de er skreddersydd til nyhetsmedienes behov.
– Målet med rapporten er å hjelpe nyhetsmedier til å navigere sunt inn i en ny bølge av muligheter og utfordringer skapt av kunstig intelligens, sier han.
Blant hovedanbefalingene er utviklingen av KI-løsninger som er spesialtilpasset nyhetssektoren. Rapporten foreslår et verdikompass som skal sikre balanse mellom journalistikk, kommersielle hensyn, brukere og teknologi.
Ifølge professor Mikkel Flyverbom fra Copenhagen Business School gir PIN-prosjektet innsikt i hvordan medier kan være proaktive i AI-utvikling, i motsetning til tidligere erfaringer med digitale endringer.
PIN-prosjektet har blant annet gjennomført 70 A/B-tester av ulike algoritmer. Rapporten beskriver to hovedmodeller: en som anbefaler innhold basert på brukernes forbruksmønstre, og en som vurderer innholdskvalitet. Testene viser at begge kan gi samme klikkøkning, men med ulik innholdssammensetning.
PIN-prosjektet deler sine funn åpent og legger vekt på god metadataforvaltning, noe Lindskow omtaler som en avgjørende faktor for vellykkede KI-systemer.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no