– Alle snakker om innovasjon og å prøve nye ting, og det er jo det her også. Vi går til dette prosjektet med litt digital tankegang. Hvis det fungerer så er det bra. Fungerer det ikke så må vi justere på konseptet og gjøre noe annet, sier Roger Aarli-Grøndalen til Medier24.
Nylig ble det klart at fagbladet Journalisten, som gis ut av Norsk Journalistlag, lanserer en ny papirutgave i 2020. Avisen utkom på papir fra 1917 til 2014, men har altså kun utkommet på nett de siste årene.
Planen er å utgi fire papirutgaver i løpet av 2020, med en blanding av eget stoff beregnet på utgavene, og stoff som allerede har blitt publisert på nett.
Magasinformat
Da Journalisten fremdeles hadde sin gamle papirutgave, utkom den som et avismagasin. Denne gangen er planen å utgi et mer tradisjonelt magasinformat.
– Formatmessig blir det litt som A-magasinet. Det er jo et mål å ha omtrent en tredjedel annonser, så kanskje rundt 50 sider, men disse tingene er ikke helt på plass ennå, sier Aarli-Grøndalen.
– I og med at det kommer hver tredje måned så vil vi gjerne ha et format som tåler å ligge litt fremme, sånn at det ikke kommer på en onsdag og ligger i resirkuleringskurven noen dager senere. Det blir nok på en form for glanset papir.
– Kan det komme til å komme flere utgaver i året, om det blir en suksess i 2020?
– For min del kunne Journalisten kommet hver dag, men det spørs jo hvor mye vi tjener på dette. Det er jo ingen som sitter her i dag og føler at de har veldig mye ledig tid, men jeg tror det skal gå bra. Jeg har vært med å lage masse papir tidligere. Det er ikke så vanskelig å lage papirutgave.
Vil tjene penger
Han understreker at papirutgaven lanseres med et mål om å tjene penger på det. Hver av de fire avisene skal ha et hovedtema, og i første omgang skal det handle om foto.
– Det er en kommersiell tanke bak det, det er lettere å selge annonser med et tydelig tema, men jeg ser ikke bort fra at vi kan ha rene redaksjonelle temaer også. Vi kan for eksempel ha en temautgave om etikk, men jeg ser ikke for meg at redaktørene står i kø for å annonsere med etikkstoffet.
Han oppgir imidlertid at de har tro på å kunne gjøre avisen lønnsom.
– Vi tror på det her. Vi har brukt tid på å se på tallene. Og vi har også fått en del tilbakemeldinger fra lesere som spør hvor det har blitt av papirutgaven.
– Hvor mye håper dere på å kunne tjene på det?
– Jeg tenker at det er viktigere for oss å få journalistikken vår ut til flere, at flere leser den og at vi bygger merkevaren. Men det er også viktig at vi går så mye i pluss at det ikke føles som en stor risiko å gjøre det her, men jeg har ikke noe særlig større ambisjoner enn å være på riktig side av nullen.
Utvider ikke redaksjonen
Den første utgaven skal etter planen komme siste uke i mars. Det foreligger ingen planer om å utvide redaksjonen, og stoffet skal produseres av redaksjonen.
– Det tror jeg blir naturlig. Vi kommer til å planlegge noen større saker som er klare omtrent i det papirutgaven skal ut så kommer vi til å bruke noe av det vi har laget, noe kommer vi til å redigere litt om og oppdatere, og noe kan brukes sånn som det er allerede. Det er det som gjør at vi kan få dette her til å gå rundt, vi har mye av innholdet allerede.
Samtidig skal avisen tegnes ut eksternt, men det er ikke på plass hvem som skal stå for verken det eller trykkingen.