Leder i Norsk Journalistlag, Dag Idar Tryggestad.
Foto: Kent Olsen
NJ ber om en million til implementering av ny profil
Norsk Journalistlags planlagte logo-endring får en prislapp på over 2,5 millioner kroner.
Rettelse: I den opprinnelige saken sto det at NJs nye profil blir en million dyrere en antatt. Det riktige er at implementeringen av den nye profilen vil koste en million kroner.
Norsk Journalistlag sin prosess med å bytte visuell
identitet, vil koste mye mer enn først antatt. Det melder Journalisten.
Tidligere har planen vært å bruke opp mot 400.000 kroner på
et forprosjekt i 2023, og 1,1 millioner kroner i 2024.
I mars ba landsstyret om en oversikt over hva implementeringen vil koste. Nå er prislappen på en million kroner klar.
«Den nye identiteten medfører en større og mer
omfattende prosess enn forutsett da denne saken ble budsjettert i 2023.
Spesielt vil bytte av logo gjøre implementeringen mer omfattende enn
opprinnelig budsjett la opp til. I tillegg krever nye farger og et oppdatert og
mer profesjonelt utseende nye maler og verktøy i alle våre flater og
arbeidsområder», står det i notatet fra sekretæriatet.
Det foreslås at halvparten av den ekstra
millionen hentes fra penger som er satt av til verving. Den andre halve
millionen skal sikres ved å gi en halv million ekstra i NJs budsjettet til
kommunikasjon og markedsføring.
Endringen gjør at NJ styrer mot et underskudd
på 1,8 millioner kroner i 2024, skriver Journalisten.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no