Journalisten-redaktør Roger Aarli-Grøndalen har relansert Journalisten på papir. Her sammen med den franske bulldogen og vaktbikkja Huncho. Maria Aarli-Grøndalen
Journalisten er tilbake på papir: – Hadde det vært totalt katastrofe, så hadde vi fått høre det
Redaktør Roger Aarli-Grøndalen har ikke avbestilt papirutgave to eller tre enda, selv om både annonsesalget og innspurten på arbeidet ble litt korona-ampurtert.
– Det er begrenset hvor mye respons vi kan få, når vi sitter isolert og hver for oss. Men jeg har fått en del meldinger fra folk, som forteller at de har brukt lengre tid på frokosten i dag – og fra noen ivrige lesere som forteller at de har lest nærmest hvert ord, sier Journalisten-redaktør Roger Aarli-Grøndalen til Medier24.
Mandag dumpet Journalistens rykende ferske papirmagasin ned i postkassene til Norsk Journalistlag-medlemmer over hele landet.
Aarli-Grøndalen forteller at de som har gitt tilbakemeldinger har vært positivt - og tror de hadde fått høre det om magasinet ikke ble godt mottatt.
– Vi skriver om en bransje hvor folk ikke er redde for å si fra om de er misfornøyde. Hvis det hadde vært en total katastrofe, så hadde vi fått høre det.
Korona-amputert innspurt
I juni 2014 ble det bestemt at Journalisten skulle legge ned papirutgaven – og kun satse på nett. Nå, nesten seks år senere, har papirmagasinet gjenoppstått. Etter planen skal det komme fire utgaver i året.
Korona-krisen har påvirket innspurten av jobbingen med magasinet. Avtalen om å lage de siste sidene sammen med designeren i Stavanger utgikk av naturlige årsaker – og en del av sakene som skulle vært med, har ikke vært mulig å ferdigstille på grunn av korona.
– Vi skulle jo sitte sammen og jobbe med dette, men så havna vi på hjemmekontor. I tillegg har det vært et høyt nyhetstrykk, så det ble ikke helt som planlagt, sier redaktøren og legger til:
– Det er en altfor stor del av dette magasinet jeg har puslet med i de seine nattetimer.
Han vil ikke ta æren for at de kom i havn og skryter av innsatsen resten av redaksjonen har lagt ned for å få på plass magasinet.
– Vi har hele veien tenkt at en stor andel av innholdet skal gå på nett først, og vi fikk reddet inn noen saker på slutten, for eksempel utdelingen av Årets bilde. Der hadde vi jo tenkt til å være, så heller ikke det ble som planlagt, sier han.
Glad i papir
Men hvorfor satse på papirmagasin i 2020?
– Jeg er fan av alle digitale kanaler – og synes det er gøy – samtidig har papir noen egenskaper som de digitale flatene ikke har, sier Aarli-Grøndalen og legger til:
– Vi skriver en del reportasjer, vi har gode bilder og det er fint å kunne vise det på en god måte. Det er noe eget ved å åpne et magasin, se store bilder og hvordan man kan få fram saker visuelt på papir, som ikke er lik i digitale kanaler.
Han tror papirmagasiner- og aviser har livet rett framover.
– 2020 var det store året hvor «alle» papirprodukter skulle være borte. Men det store flertallet av papirprodukter som fantes for fem år siden finnes fortsatt.
Han forteller at de enn så lenge planlegger at det skal komme flere papirutgaver, til tross for annonsesvikten som følge av koronakrisa.
– Vi hadde planlagt for litt andre tider. Annonsesalget stoppet veldig opp på slutten, men jeg har ikke avbestilt utgave to eller tre enda, men vi må se hvordan situasjonen utvikler seg, sier han og legger til:
– Målet er å lage papirutgaver og selge annonser også framover.