Fotballtidsskriftet Josimar har inngått samarbeid om en podkast med den britiske storavisen The Guardian.

Josimar starter podkast-samarbeid med The Guardian

– Vi har ment at podkaster om internasjonal fotballpolitikk har vært et stort savn, sier Josimars redaktør.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Fotballtidsskriftet Josimar har inngått et samarbeid med The Guardian, og skal nå levere episoder til den populære serien Fooball Weekly.

– I utgangspunktet er dette et pilotprosjekt som består av seks podkaster. Men både vi og The Guardian er veldig giret på at det skal fortsette på permanent basis, sier Josimar-redaktør Håvard Mælnes til Medier24. 

Melnæs forteller entusiastisk, når han blir spurt om bakgrunnen for at samarbeidet  med den engelske storavisen kom i stand.

– Det finnes utrolig mange underholdende og gode fotballpodkaster der ute. Podkaster dedikert til internasjonal fotballpolitikk finnes dessverre ikke, og det har vi ment har vært et stort savn, sier han til Medier24.

Det savnet måtte tilfredstilles, mente Josimar og Melnæs,

– For å fylle dette hullet i podkastverden, kontaktet vi The Guardian tidligere denne sommeren og kom i mål med planleggingen av podkastserien utrolig raskt, sier han og legger til:

– Folk i alle ledd i The Guardian syntes dette virket som en god ide, og dermed publiserte vi den første episoden av podkasten allerede i går.

 

Vil gjøre lytterne klokere og «ganske forbanna»

Mælnes håper at podkasten kan være med på å gi lytterne større forståelse for hvordan den internasjonale fotballverden fungerer.

Josimar-redaktør Håvard Melnæs.

– Målgruppen denne podkasten sikter seg inn mot, er alle samfunnsengasjerte folk med fotballinteresse.

– Vi tror denne podkasten forhåpentligvis kan gjøre lytterne litt klokere, gi dem litt mer innsikt og gjøre dem ganske forbanna over tingenes tilstand, sier han.

Melnæs trekker frem flere eksempler på ting i fotballen han mener bør settes på agendaen.

– Personlig synes jeg det er bekymringsfullt å se alle barna som går rundt som ufrivillige, levende reklameplakater og en del av propagandaen når de reklamerer for Fly Emirates, Qatar Airways og andre statseide selskaper,  i regimer som prøver å hvitvaske sitt velfortjente elendige rykte.

Han legger også til: 

– For å ta et eksempel: På den ene siden stiller Bayern München seg helhjertet bak Black Lives Matter-kampanjen. Samtidig mottar de hundrevis av millioner fra Qatar Airways, et statseid selskap i et land som FNs spesialutsending stemplet som et rasistisk land i en rapport som ble publisert for seks uker siden. 

 

Gir ut Maradona-bibel 

Mælnes forteller at koronapandemien også har fått konsekvenser for Josimar. Blant annet ble årets tredje utgave kun digitalt utgitt.

De skulle også ha gitt ut en såkalt EM-bibel i forbindelse med mesterskapet som skulle blitt spilt i sommer, men som i stedet spilles neste år.

Mælnes har derimot tro på at de neste månedene vil kunne bli bedre. 

– Nå har vi veldig spennende planer utover høsten. Det har vært noen traurige måneder, men vi skal stå på for å lage best mulige utgaver fremover, og ser lyst på fremtiden, sier han. 

Diego Maradona jakter ballen under en vennskapskamp mot Marokko i 1994.

– Hvilke planer da, for eksempel?

–  Vi har akkurat sendt en tjukkas til trykk på 184 sider om engelsk fotball, ispedd en god dose Bundesliga-nostalgi. Vår neste utgave er i sin helhet dedikert til Diego Maradona som fyller 60 år i oktober, svarer Melnæs avslutningsvis før han legger til:

– Det blir en Maradona-bibel, der alle tekstene handler om tidenes fotballspiller. I tillegg til å bruke våre egne glitrende skribenter, har vi også fått med oss de beste internasjonale skribentene i forbindelse med denne utgaven.  

Powered by Labrador CMS