Jorun Berntsen Skouverøe under utdelingen av prisen for Årets ledertalent i Medienettverket i 2017.

Aftenpostens Jorun Berntsen Skouverøe er gått bort

Minneord: Jorun hadde dårlig tid, men fikk gjort så mye.

Denne artikkelen er over to år gammel.

«Jeg har ikke tid til å være bitter. Jeg har akseptert at jeg bare har hatt vanvittig uflaks.»

Det sa Jorun Berntsen Skouverøe (35) til A-magasinet i høst. Natt til tirsdag sovnet hun stille inn på Radiumhospitalet, med familie rundt seg. Jorun var leder for digitale brukerinntekter og abonnement i Aftenposten.

Hyllet hverdagene

Jorun har levd med en alvorlig kreftdiagnose i litt over to år. I disse årene har hun jobbet for å finne lyspunkter i behandlingen, hun har jobbet for en hverdag med barna Astrid og Jenny og mannen Joachim. Og hun har jobbet for Aftenposten og digitale brukerinntekter. Hun fortalte levende om dette i et intervju med A-magasinet høsten 2019. Joruns hensikt med intervjuet var å få frem verdien av hverdagen i en situasjon som var alt annet enn hverdagslig.

For alle som fikk jobbe med Jorun, var det en side ved henne som inspirerte oss like mye som hennes faglige bidrag.

Da hun ble syk, valgte hun å holde på og forgylle de små tingene i hverdagen. Hun fortalte at hun nå satte ekstra pris på ting som hun før irriterte seg over: en stri tørn med å få på toåringen parkdressen eller et møte på jobb som bare besto av rutinesaker.

Gjennom de to siste årene formidlet Jorun til oss alle at det er hverdagene som er selve livet.

Unike resultater

Jobb var en vesentlig del av Joruns hverdag. Hun brant for Aftenpostens inntekter, abonnenter og vekst til siste øyeblikk. Vi var flere som hadde kontakt med henne via jobbkanalen Slack så sent som lørdag om ulike problemstillinger innenfor brukermarked. Da nevnte Jorun at hun var innlagt og ikke visste når hun kom ut igjen. Men hun var nøye med å svare på spørsmålene fra jobben.

Med Jorun mister Aftenposten en viktig kraft. Hennes evne til å samarbeide med alle, til å bryte ned siloer, til å kombinere kommersiell og redaksjonell forståelse – alt dette har skapt en modell for utvikling av innhold som har vært svært viktig for Aftenposten og Schibsted. Det ble lagt merke til utenfor landets grenser. Jorun var i vår invitert til en internasjonal mediekonferanse for å fortelle om metoden og modellen.

Da vi passerte nye rekorder i antall digitale abonnenter i forrige uke, var Jorun strålende glad – og gleden smittet gjennom videoskjermene som sto mellom Jorun og alle kollegene de siste ukene.

Åpen på jobben

Arbeidet har hun gjort sammen med et team på brukermarked som var usedvanlig viktig for henne. I perioden der Jorun var syk, valgte hun å være åpen med alle hun jobbet med. Hun knyttet sterke bånd til teamet og andre hun møtte i jobben. Jorun var inspirerende, analytisk, ydmyk, lyttende, ambisiøs og veldig, veldig hyggelig.

Jorun startet i Schibsted som trainee. Hun jobbet flere steder i konsernet før hun landet i drømmejobben som leder for brukermarked og digitale inntekter. Jorun elsket å lede, ta ansvar og påvirke. Hun var stolt og glad over å bli kåret til årets ledertalent av Medienettverket i 2017.

Jorun studerte i Bergen, der hun tok en master i sammenliknende politikk. Der traff hun også Joachim, mannen hun giftet seg med, og fikk to fine jenter sammen med.

«Er det noe jeg vil angre på når den tid kommer, er det å ha ødelagt hvert eneste fine øyeblikk med å tenke på døden», sa Jorun i høst.

Hun både fikk og ga utallige fine øyeblikk da hun levde, også de siste to årene.

Vi er mange som kommer til å savne Jorun.

Tankene våre går til Joachim, Astrid, Jenny og øvrig familie.

Sjefredaktør Trine Eilertsen

Tidligere sjefredaktør Espen Egil Hansen

Brukermarkedsdirektør i Schibsted Tor Jacobsen

Direktør brukermarked Abo Bård Skaar Viken

Powered by Labrador CMS