Direktør for Strategi- og medierdivisjonen i NRK, Jørgen Heid
Direktør for Strategi- og mediedivisjonen i NRK, Jørgen Heid

Tre ting NRK vil lykkes med: – En fundamentalt endret mediehverdag

I NRKs nye strategi skal de jobbe hardere med å bli valgt: – Krever mer nå enn for bare ett til to år siden.

Publisert

– Det er jo en fundamentalt endret mediehverdag, sier Jørgen Heid, Strategi- og mediedirektør i NRK.

Han har nylig delt NRKs strategimelding med resten av bedriften.

De store linjene er de samme som før. NRK skal fortsatt styrke og utvikle demokratiet, løfte og berike norsk og samisk språk og kultur og samle og engasjere alle som bor i Norge.

– Hovedretningen står fast. Og det mener jeg er en styrke. Hadde det vært en helomvending, så hadde det vært noe mye verre som sto på spill.

Han tror det er viktigere enn noen gang å legge til rette for at vi skal samle oss om noe, og at NRK må «lage leirbål».

Tre spor

Strategien han legger fram handler om retning – han sier selv han ikke har alle svarene og løsningene.

– Vi presenterer det vi er nødt til å lykkes med. Så samarbeider vi sammen med alle innholdsmiljøene og resten av NRK om å finne de beste løsningene.

De er tre hovedutfordringer de skal jobbe med:

Direktør for Strategi- og medierdivisjonen i NRK, Jørgen Heid
Heid legger hvert år frem en strategimelding til alle i NRK.
  • Lage innhold og format med sterk historiefortelling for en ny tid
  • Tydeliggjøre produktene NRK.no, NRK TV og NRK Radio
  • Gjøre innholdet mer synlig

– Det er en litt annen dynamikk å programsette en lineær kanal enn en tjeneste.

Kampen om å få folk over digitalt er godt i gang – for eksempel ser de vekst i eldre målgrupper som ser Dagsrevyen på andre tidspunkt enn klokken 19 i appen.

– Det er en konstant balansegang mellom å møte behovet til de som går inn og har et kanskje 100 prosent «on demand»-forbruk og vise fram titler til dem, opp mot de som kanskje har størst bruk av lineærkanalene våre.

Vanskeligere enn før

Generelt er det en utfordring å bli valgt i alt mylderet av innhold som finnes der ute.

– Og så er det en erkjennelse av at det krever mer nå enn for bare ett til to år siden. Det er vanskeligere å nå ut og stå ut med innholdet nå enn før.

Derfor må de utvikle produktene sine, sier han – og måten det møter publikum.

– Utvikle på en måte som gjør at vi får høy synlighet for innholdet vårt, og at vi klarer å vise fram det som vi har, som kan gjøre det lettere å velge.

Han peker på sterk historiefortelling og tydelige titler som gode veier inn til NRK. Deres jobb blir å fortsette å vise publikum hva NRK kan tilby.

– Publikumsopplevelsen er jo ikke slutt i enden av en artikkel, en podkast, eller en TV-serie. Da kan vi jo fortsette å gi de nye opplevelsene.

Han trekker fram podkastsuksessen «Mysteriet Adam», som dro inn flere tusen brukere til NRK. Likevel er det ikke enkelttitler som skal gjøre jobben.

– Det handler egentlig om at vi må ha en samarbeidsplan her. Når vi klarer å løfte én tittel, så løfter vi alle.

Vil skåne publikum

NRK skal spare inn 200 millioner kroner. Akkurat hvordan det vil slå ut i Heids strategidivisjon er usikkert. Alle ansatte har fått muligheten til å søke om sluttpakke.

De prøver å la kuttene i minst mulig grad gå utover publikum.

– Vi jobber alltid med å skåne tilbudet til publikum. Jeg skulle selvfølgelig ønske at vi fikk flere penger som vi kunne bruke på innhold, og bestille det beste innholdet fra eksterne og interne produsenter, men det er ikke realiteten nå.

Han påpeker at NRK i all tid har satset på nye program – og lagt ned noen andre. Hva de skal gjøre mindre av er ennå ikke bestemt.

«Å løfte sammen»

Han mener de er på vei til å knekke en kode med strømming.

Han trekker fram «A-laget» som noe som har gått bra, og som det er bestilt en ny sesong av. 

Også «Mesternes mester», som er inne i sin 15. sesong, har jevnt over hatt høye seertall. Før var den mest populær å se lineært, mens nå ser flest det i spilleren.

– Totalen av de som får det med seg er den samme. Det vil si vi lykkes med å ta det inn i spilleren.

Da han la fram strategien for 2024 var tittelen «Å ta allmennkringkasting inn i fremtiden».

– Hva er overskriften for 2025?

Han sier at NRK har en styrke i at de har et bredt tilbud og flere plattformer.

– Hvis jeg skulle gitt en overskrift, så tror jeg det ville vært «å løfte sammen». At vi kan løfte hverandre med de innholdstilbudene vi har, når medieverden og medieatferden og forbruksvanene er som de er.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS