Kantar Media lanserer torsdag de to ferske rapportene «Mediebarn 2019» (3-11 år) og «Medieungdom 2019» (12-17 år).
Jonas Østnes, medieanalytiker i Kantar, begynte med å innlede om ungdom sine medievaner.
– YouTube den store vinneren
I år som i fjor gikk den daglige lineær-tv-titting ned.
– Daglig seertid er ned 40 minutter/dagen. Totalt er nedgangen 73 minutter på åtte år, sa Østnes.
Men:
– Streaming øker, og YouTube er den store vinneren. Er det ett stad en når unge, er det på streaming-kanaler. Alle er innom en streaming-kanal i løpet av en uke. Nå er dekningen 99 prosent, opp fra 97 prosent i fjor.
De mest sette tv-programmene for ungdom i fjor var:
Kvelden før kvelden
Idrettsgallaen
Eurovision Song Contest
– Det ser altså ut til mediehverdagen til en 70-åring. Men NRK er altså den store vinneren på lineær-tv.
Ungdommene ser også på lineær og streaming.
– Av alle topp 30 program blant ungdom var 20 Ex on the Beach, seier han.
Det nye er imidlertid at Facebook ikke lenger er det største sosiale mediet. Nå har Snapchat tatt over som den viktigste kanalen for ungdom.
Mer spilling blant jenter
Medieanalytiker Nils Petter Strømmen gav oss en smakebit på barns medievaner, og kunne blant annet vise til en stor økning i dataspilling hos unge.
– Over halvparten av jentene har også begynt å spille. Det er en større økning enn fra i fjor, sa hun.
– Nettbrett er også stabilt på 75 prosent av de eldste barna, mens 1 av 3 av de yngste har det, sa hun.
Aftenposten junior og NRK Super
Men hva med nyhetskonsumet?
– Barn har et fantastisk godt nyhetstilbud. 13 prosent av 10-11-åringer leser Aftenposten Junior i dag. Dekningen hos 6-9-åringer er på åtte prosent.
– NRK Super er også i en særstilling blant norske barn. Én av tre går dit for å oppdatere seg på det siste som har skjedd, sa han.
Også hos barn faller lineær-tv. Fallet de siste åtte årene er på 67 prosent. Men fortsatt ser barn 36 minutter lineær-tv hver dag.
Kantars rapport viser at 43 minutter av lineær-tv-tittingen har gått til utenlandske strømmetjenester.