- Marius Høiby kan ikke definere seg inn og ut av offentligheten, mener advokat Jon Wessel-Aas
Å være sønn av Norges framtidige dronning er en offentlig rolle, understreker redaktørgeneral Reidun K. Nybø. NR gjentok fredag sin invitasjon til slottet om å møte norske redaktører.
NTB
Publisert
Denne artikkelen er over to år gammel.
Oslo (NTB-Peter Tálos):
Torsdag publiserte kronprinsesse Mette-Marit et åpent brev på kongehusets nettsider i anledning sønnens 20-årsdag fredag.
I brevet kritiserer hun deler av norsk presse, som hun mener har utsatt sønnen for press.
Fredag besluttet Norsk Redaktørforening å ta initiativ til et møte mellom kongehuset og norske medier.
To ganger tidligere, i 1993 og 2001, har medlemmene av Redaktørforeningen hatt møter med Kongehuset. I tillegg møtte kronprinsen styret i Norsk Presseforbund i 2004 i forbindelse med at prinsesse Ingrid Alexandra ble født.
Lytter til kritikk
– Disse møtene har i hovedsak dreid seg om medienes omtale av barna i kongehuset, først det nåværende kongeparets barn og nå senere barna til kronprinsesse Mette-Marit og kronprins Haakon, sier assisterende generalsekretær Reidun K. Nybø til NTB.
Hun sier at norske redaktører ikke tar pålegg fra kongehuset, men at man ønsker en dialog velkommen.
– Kritikk skal en lytte til, men utfordringene her at kritikken er veldig generelt utformet. Skal man lære av kritikk, så er det så mye enklere om den er konkret, sier Nybø videre.
– Ikke lyst til å være kjendis
Kommunikasjonssjef Marianne Hagen ved hoffet uttaler til VG fredag at brevet fra kronprinsessen reflekterer et personlig ønske fra Marius, og ikke formidler kongehusets offisielle mening.
– Marius har ikke lyst til å være kjendis, og det bør han ha rett til å bestemme selv. Han ønsker virkelig ikke det.
– Marius har eksplisitt bedt meg ved mange anledninger om å gi tydelig beskjed til mediene som ønsker å skrive om han, at han ikke vil det, sier Hagen.
Hun sier dette er en beskjed som også tidligere er meddelt mediene, og at kronprinsessens brev nå klargjør dette ønsket.
– Som det står i brevet, er det omfanget av dekningen fra deler av kjendispressen. Det handler om å møte seg selv i kiosken regelmessig. Det handler om det økte omfanget av den regelmessige dekningen som etter min mening byr på ymse nyhetsinnhold, sier Hagen.
Omtalt sjeldnere de seneste åra
Ifølge oversikter fra medieanalyseselskapene Retriever og M-Brain (tidligere Opoint) har omtalen av Marius Høiby gått jevnt oppover helt siden begynnelsen av 2000-tallet da kronprinsparet giftet seg.
Årene 2010, 2012 og 2013 var årene med flest saker i mediene med henholdsvis 566, 725 og 564 registreringer, viser oversikten fra Retriever.
I årene etter har antall tilfeller av omtale igjen sunket jevnlig, med unntak av 2016 da historien om at Marius Høiby solgte private eiendeler på Finn - med Slottet som adresse - førte til et hopp i antall omtaler i oktober måned.
– Kan ikke definere seg ut av offentligheten
– Juridisk sett har selv de kongelige en rest av privatliv, men Marius Høiby kan like lite som alle oss andre, definere seg inn og ut av offentligheten, sier advokat og ytringsfrihetsekspert Jon Wessel-Aas til NTB.
Han sier at problemet for Marius Høiby er at så lenge han er i slekt med en kommende dronning, så kan hva han gjør eller ikke gjør, få betydning for kongehusets status, noe som kan utløse omtale.
Reidun Nybø uttrykker seg på samme måte som Wessel-Aas.
– Jeg tolker dette brevet som et ønske fra en mor om å skjerme sin sønn. Han er sønn av Norges framtidig dronning. Det er en offentlig rolle uansett hvor liten den måtte være, sier hun
– Han vil havne i medienes søkelys fra tid til annen, sier hun.