Disse tre fikk til sammen 21 millioner kroner i lønn og bonuser i fjor. Nå sparer VG 100.000 kroner på å kutte julegaver til pensjonistene
- Jeg har god råd og driter i brødfjøler og konfektesker. Men dette er en dårlig måte å ta vare på medarbeidere som har lagt ned livet sitt i avisa, sier VG-veteran Jon Magnus.
- Det er åpenbart forskjell på liv og lære, sukker Jon Magnus på telefonen.
Gjennom 42år var han en av VGs profilerte journalister, primært som utenriksreporter på oppdrag og med base i andre deler av verden. Etter at han ble pensjonist for noen år siden, har han kunne nyte fellesskapet gjennom mediehusets aktive seniorklubb.
Men nå blir dette fellesskapet litt mindre attraktivt: VG kutter fra i år av julegaver til pensjonistene
Det fikk Magnus til å gå ut på Facebook i helga med skarp kritikk av avgjørelsen:
- Dette, mine herrer, har ingenting med sparing å gjøre. Det er gjerrighet, smålighet på egen grådighets bekostning...
I innlegget sammenligner Magnus de dårlige tidene med lønnsnivået for lederne i Schibsted - med en topplønn til konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i 2015 på hele 9 millioner kroner, inkludert diverse bonuser.
Mener «VG-ånden» er under endring
Magnus understreker at han har råd til de stettglass og brødfjøler han måtte ønske seg, men sier samtidig:
- Symbolikken er viktig for meg. I alle årene jeg jobbet i VG, snakket vi om VG-ånden. Det har vært et spesielt hus, et raust hus. Folk har vært glade i VG, og ledelsen var glade i sine ansatte.
- Nå merker jeg en endring, som vi ser stadig flere steder i samfunnet. Var det ikke Statoil som skulle kutte kaffeautomatene på venterommet til helikopterplassene? Dette minner meg litt om det samme, sier Magnus.
Han viser til at VG har kuttet flere goder for pensjonistene - blant annet kan de ikke lenger hente ut papiravisa gratis på nærmeste kiosk.
- For noen vet jeg at den lille turen har vært et viktig bidrag for å komme seg ut. Vi fikk et tilbud på VG+, men her snakker vi om pensjonister som kanskje ikke har egen PC en gang, sier VG-veteranen.
- Og i sum er dette en dårlig måteta vare på medarbeidere som har lagt ned livet sitt i avisa. Jeg har god råd og driter i brødfjøler og konfektesker. Men dette er en dårlig måte å ta vare på medarbeidere som har lagt ned livet sitt i avisa.
Vil ikke kommentere kritikken
En gjennomgåelse Medier24 har gjort av 2015-regnskapene til Verdens Gang AS, Schibsted Norge og Schibsted ASA viser at de tre mest sentrale VG- og Schibsted-toppene i Norge tjente over 21 millioner kroner i fjor:
VG-sjef Torry Pedersen fikk 4,6 millioner kroner i lønn og bonus.
Hans sjef og konsernsjef Didrik Munch i Schibsted Norge fikk til sammen 7,5 millioner kroner. Av dette utgjør hele 4,5 millioner bonus og aksjer.
Mens toppsjefen i Schibsted ASA, Rolv Erik Ryssdal, i fjor fikk hele 9 millioner kroner på lønnsslippen. Av dette utgjør hele 5,5 millioner bonus og aksjer.
Etter henvendelse til Torry Pedersen, ansvarlig redaktør og direktør i VG, henvises vi videre til stabssjef Øyvind Næss.
- Hva sier du til Jon Magnus sin kritikk av symbolverdien av å kutte julegaver - samtidig som direktørene tjener millioner av kroner?
- Jeg vil ikke kommentere det. Han ytrer hva han selv ønsker. Men jeg kan forklare hva som har vært vurderingene i VG, sier Næss.
- Bruker fortsatt mye på pensjonistene
Ifølge Næss har VG i dag rundt 200 tilknyttede pensjonister i «seniorklubben», som følges opp med jevnlige arrangementer og ikke minst en årlig julemiddag. Og disse er viktige for VG, understreker Næss:
- Dette er folk som har lagt ned masse arbeid i VG, har bygget opp avisa til det den er i dag. Derfor bruker vi mye midler på å holde et godt miljø i klubben, og bedriften bruker omtrent like mange velferdsmidler på seniorene som dem som er ansatt.
Dersom en anslår at en julegave koster rundt 500 kroner, vil det si en innsparing på 100.000 kroner for å kutte denne påskjønnelsen.
Når dette nå kuttes, handler det både om kostnader - og håndteringen disse julegavene krever:
- Det krever en del arbeid å organisere flere hundre julegaver. Det er litt praktiske grunner, og så er det selvsagt et økonomisk aspekt i dette, sier Næss, og minner om:
- VG har i år nedbemannet 40 årsverk. Vi som hele mediebransjen må ha kontroll på kostnadene våre.
- Og når det gjelder julegave til ansatte, tror jeg at VG er blant de få mediehusene som fortsatt gjør dette i stor skala. Vi har i år en treårig avtale med en leverandør som løper ut nå. Da er det naturlig å ta hele ordningen opp til vurdering, sier Næss.