Trøndelag får sin første næringslivsavis når NT24 (Næring i Trøndelag) lanseres 3. januar 2020.
Prosjektet er et samarbeid mellom Namdalsavisa og Trønder-Avisa.
Sistnevntes konsernsjef, John Arne Moen, gleder seg.
– Dette skal være en digital næringsavis for hele Trøndelag, sier han til Medier24.
– Vi skal starte litt forsiktig og bruke 2020 til å bygge oss opp - og utvide. Jeg regner med at vi i løpet av første kvartal også skal ha med flere samarbeidspartnere, forteller Moen videre.
Journalister i Steinkjer og Namdal
Han ønsker ikke å si hvem disse samarbeidspartnere kan bli, men bekrefter at det er en pågående dialog med flere aktører.
NT24-redaksjonen vil i første omgang bestå to journalister: Elin Sofie Lorvik og Eystein Fiskum Hansvik. I tillegg vil både Trønder-Avisa og Namdalsavisa bistå med ekstra journalistiske ressurser.
Lorvik har vært prosjektleder for NT24, og blir nyhetsleder i den nye redaksjonen. Hun er tidligere digitalredaktør i Trønder-Avisa - og skal jobbe fra Steinkjer med innlandsnæringen som spesialfelt.
– Vi håper å ta et regionalt rom på et stoffområde som mange sier de vil ha mer av. Intensjonen er å gå bak tallene og finne de gode historiene innenfor de sektorene som preger Trøndelag, slik som havbruk og landbruk, men også ha fokus på klima, miljø, teknologi og gründere for å treffe de yngre leserne, sier Lorvik til Medier24.
Og understreker:
– Det skal ikke være en reindyrket avis for næringslivsledere og en engere krets.
Hansvik er nyansatt og vil sitte i Namdal, med ansvaret for kystnæringen og blå sektor.
- Trøndelag har en sterk posisjon som en region for matproduksjon. Veldig mange av de yrkesaktive her jobber i primærnæringen, sier Moen.
– I tillegg er det en industriakse fra Innhered til Orkanger, som er en av de største i landet. Turistnæringen er også i sterk vekst i Trøndelag, mens vi også har innovasjon- og forskningsmiljøene i Trondheim. Dette blir de viktigste knaggene å henge journalistikken vår på, forteller Moen.
– Interesse for næringslivsstoff
NT24-lanseringen føyer seg inn i rekken av flere andre nasjonale satsinger på næringslivsjournalistikk det siste halvåret.
Moen tror også leserne i Trøndelag vil være interessert i finansstoff.
– Vi har markedsundersøkelser som viser at det er interesse for dette stoffet. Vår egen erfaring fra vår egen journalistikk tilsier også dette. Noe av det stoffet som går best er næringslivsstoff. Dette er et stoffområde det er stor etterspørsel etter, sier han.
– Men vi må også erkjenne at dette er et stoffområde der vi ikke har vært gode nok over flere år. Vi har ikke speilet godt nok den betydningen næringslivet har til folk, sier Moen.