Blodrøde tall og nesten konkurs til tross: Nå viser Polaris-eide Stampen små tegn til bedring
Det svenske mediekonsernet har betydelige utfordringer på en rekke områder, men begynner å se lyset i tunnelen etter at de ble oppkjøpt av norske Polaris: – Vi har et stort arbeid foran oss, sier sjefen.
Selskapet, som eier 17 aviser og omsetter for 1,4 mrd. i året, har flere betydelige utfordringer på både inntekts- og kostnadssiden.
Det innrømmer også administrerende direktør Johan Hansson i Stampen Media overfor Medier24 da vi møter han på Aker Brygge i Oslo.
– Vi har en rekke utfordringer fremover. Annonsemarkedet på print er tøft, som det er generelt i det svenske markedet, men vi behøver også å få opp rekkevidden på mobil – og øke de digitale inntektene våre. Det er hovedfokuset i Stampen Media akkurat nå, sier han.
Betydelig utfordringer – og noen lysglimt
Tallene er nemlig ganske nedslående for selskapet, viser Q3-resultatet:
Driftsinntektene i sin helhet faller med 10 prosent
Av det stuper annonseinntektene med 23 prosent
Distribusjonsinntektene svekkes med 27 prosent
Antall abonnenter går tilbake fire prosent
Nedgang på antall sidevisninger både på mobil og desktop
Selskapet har lagt ned en rekke ulønnsomme prosjekter og er i en kontinuerlig omstilling, som de håper skal gi effekt på kostnadssiden, og de jobber for det meste med å øke inntektene.
Men det er ikke bare røde tall og negative nyheter fra selskapet. Stampen Media har samtidig økt brukerinntektene med én prosent – og har redusert driftskostnadene med 13 prosent – som for det beste går på personal.
I tillegg evner de å levere et driftsresultat (EBITDA) på 11 mill. – som de ikke akkurat har gjort så ofte de siste årene.
Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris Media sier til Medier24 at de ikke anser snuoperasjonen med Stampen for å være noen «quick fix».
– Nå leverer Stampen Media et positivt resultat i tredje kvartal, som er det beste de har gjort på mange, mange år. Men det er klart at det ikke er gode tall når inntektene går ned 23 prosent.
Koch forteller at noe av svikten skyldes at de har lagt ned tre gratisaviser og at sammenligningsgrunnlaget er noe «urettferdig» da det var valg i Sverige i målingsperioden i fjor, så blåste opp tallet.
Men den største jobben må gjøres digitalt:
–Hvis vi skal være fornøyde, så må vi få til en sterk vekst i de digitale annonseinntektene. Nå er det på null og i fjor var det negativ.
Dobbelt så mange lesere på papir som digitalt
Abonnementsinntektene har i tredje kvartal hatt en vekst på 1 % til 141 (139) mill.
– Nå handler det om å øke brukerinntektene, for det kommer til å bli helt avgjørende for oss. Vi har også muligheter på distribusjonssiden, slik man har lyktes med i HeltHjem AS i Norge. Samtidig må vi forholde oss til et utfordrende annonsemarked på print, men utgjør en stadig mindre del av de totale inntektene, forteller Johan Hansson.
– Tallene viser at Stampen har 300.000 daglige lesere digitalt og 630.000 på papir. Hva tenker du når du ser de tallene?
– Jeg velger å se på et som et potensial. Men det er jo også et arbeid vi har foran oss og som vi er klare over. Vi ser at vi får veldig mye nytte og drahjelp av den kompetansen som finnes i Polaris Media og ser fram til å lære mye av den reisen.
– Er det slik at Stampen har kuttet seg til bunnlinje i noen år?
– I visse deler har vi gjort det. I de siste to årene har vi ansatt over 50 journalister og vi satser tungt på innholdet, men vi har også gjort en omstilling parallelt med dette. Hadde vi ikke gjort det, så hadde vi ikke kunnet stå her og si at inntektene fra brukerbetaling har gått opp.
– Fra å stå i en nesten-konkurs til å se pilene gå så smått oppover igjen, hvordan er det?
– Vi har hatt betydelig økonomiske utfordringer og vi står også nå midt i en tøff omstilling. Når det er sagt, så er det fantastisk fint å kunne vise til et positiv resultat og det skyldes først og fremst våre dyktige kolleger som har sørget for at vi er kommet hit. De fortjener en stor takk, men samtidig har vi et stort arbeide foran oss.