Fikk jubel fra ansatte:

– Det er en ny giv her nå, sier klubben etter at Sun Heidi (39) ble sjef. Men konflikten med eierne har satt spor

Den nytilsatte sjefredaktøren i Morgenbladet innrømmer at hun har en jobb å gjøre med å forsone redaksjonen og eierkonsernet NHST.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Torsdag formiddag ble det kjent at Sun Heidi Sæbø (39) går fra å være konstituert sjefredaktør til å få jobben fast i Morgenbladet. Hun blir også administrerende direktør i selskapet.

Selve utnevnelsen ble møtt med stormende jubel fra de ansatte. Og det er ikke akkurat ofte at ledere har blitt applaudert i den NHST-eide avisa det siste året.

Bråk, nedbemanning, mistillit. Overskriftene har vært tabloide – og mange. Men nå er de klare for å legge det bak seg, bekrefter både den splitter nye sjefredaktøren – og klubbleder Jo T. Gaare.

– Et helt ålreit forhold til NHST

Vi møter sjefredaktøren og klubbleder Jo T. Gaare sammen på kontoret til Sæbø. Stemningen er god.

– Det har vært mye bråk, uenighet og den type ting. Hvorfor har du lyst til å ta over Morgenbladet, Sun Heidi?

– Jeg er veldig uredd på sånt, også opplever jeg at redaksjonen er en utrolig fin gjeng som jobber godt sammen og som er utrolig glad i avisa si og det er et godt utgangspunkt for å lede et avisprosjekt. Så er det klart at deler av denne konflikten handlet også om konsernet og forholdet til våre eiere, så da blir det min jobb å klare å stå i den skvisen.

– Hvordan er ditt eget forhold til NHST?

– Jeg har et helt ålreit forhold til NHST og kjenner flere som jobber i for eksempel DN, men det blir likevel en jobb for meg å bygge et gjensidig tillitsforhold mellom redaksjonen og NHST.

– Hva med dere i klubben, Jo? Klubben har vel ikke noe særlig forhold til NHST, eller?

– Jeg vet ikke om jeg skal kommentere dette nå, sier han.

– Blir det for deg å stå litt i spagaten nå, Sun Heidi? 

– Ja, det gjør det. 

– En ny giv

Sjefredaktør Sun Heidi Sæbø og klubbleder Jo T. Gaare i Morgenbladet.

I september i fjor gikk klubben ut og sa at de ikke lenger hadde tillit til daværende sjefredaktør Anna B. Jenssen. Det kom som en følge av lengre konflikt rundt avisas digitale strategi, hvor mange «hårete mål» og en utydelig plan for hvordan de skal nås, har vært kilde til konflikten, ifølge redaksjonsklubben. 

– Hvordan er situasjonen i Morgenbladet nå, slik du ser den, Jo?

– Nå synes jeg vi har god konsentrasjon, for endelig konsentrerer vi oss om å lage best mulig avis og alle har brettet opp ermet fra dag én når vi fikk en ny konstituert sjefredaktør. Da ble det en ny giv her, som ikke har vært her på lenge. Det føles som at vi klarer å ha fokus og konsentrere oss om det vi virkelig vil; Fagene våre og de tingene vi kan i stedet for å løpe etter nyheter hele tiden. Her lager vi egne nyheter i stedet for å «kjase» etter nyhetsbildet. Det må vi dyrke skikkelig.

Sun Heidi Sæbø forteller at Morgenbladets oppdrag ikke er å lage en kjapp nettavis som handler om minutt-for-minutt, det umiddelbare og det spekulative, men som har et annet tempo.

– Det er en stor overgang å komme fra Dagbladet som skal ha løpende nyhetsdekning til å komme til Morgenbladet hvor man tenker veldig annerledes. Jeg skal innrømme at jeg var spent på det. Men så var det akkurat det jeg drømte om og tørstet etter. Det er et sted hvor vi jobber med dybdejournalistikk, hvor vi har de skarpeste pennene til å skrive og virkelig jobber med å definere våre egne problemstillinger. Ikke minst er det en redaksjon som vektlegger fag, for journalister blir alltid bedre når de får lov til å dyrke fagfeltet sitt. 

Imponert over sjefen sin

Sjefredaktør Sun Heidi Sæbø i Morgenbladet.

– Så kommer du fra en «digital først»-tankegang i Dagbladet og jobber nå i en avis der det har vært bråk om den digitale satsingen. Hvordan manøvrerer du deg i dette?

– Jeg begynte som nettjournalist selv, så ingen kan beskylde meg for å ikke kunne det, ler hun og fortsetter:

– Nå er jeg tilbake til hvorfor jeg søkte meg bort fra Dagbladet. Jeg tror det blir et veldig skarpt skille i journalistikken nå med at man jobber med løpende nyhetsdekning og hendelser minutt-for-minutt – og setter av noen ressurser som skal jobbe med gravende journalistikk. Jeg er en type person som ikke har lyst til å følge med på alle pushvarslene – det blir for mye for meg og jeg har ikke tid til det. Jeg tror det er mange som har en slik hverdag at de ikke rekker å konsumere så mye nyheter, men som fortsatt har lyst til å forstå den tiden vi lever igjennom utenriks, debatt, kultur. Men de ønsker et litt roligere rom hvor de kan ta inn den informasjonen.

– Hva tenker du når du hører disse ordene fra den nye sjefredaktøren, Jo?

Han ser på sin nye sjefredaktør og svarer:

– Jeg er fortsatt imponert over hvor raskt du forsto tankegangen når du kom inn. Du sa alle de riktige tingene og viste at du forsto prosjektet før du kom hit. For meg har du satt ord på en del ting som heller ikke vi hadde definert så godt fra før.

– Vi vet jo at internett i sin egenart er tabloid og kjapp. Hvordan skal du, Sun Heidi, og klubben sammen, skape den nisjen og ivareta den veksten Morgenbladet trenger i den digitale økonomien?

– Det som faktisk er helt sant og ikke sånn «bullshit-prat», er at vi har skribenter som klarer å skape egne nisjer og områder som treffer utrolig godt på nett. Det er noe med de grepene som de selv tar som bare funker. Svaret er at Morgenbladet-måten å gjøre det på faktisk funker. Visuelt språk er for eksempel en ny sjanger hos oss. Det er ikke nødvendigvis noe jeg trodde kom til å funke på forhånd, men det går så det hyler. 

– Vi er ingen tverr gjeng

– Hvordan skal dere greie å tjene penger fremover?

– Vi har mange av de samme utfordringene som andre aviser har. De store pengene kommer fra papir - og papir har en usikker fremtid. Men vi har en stor fordel i at vi har veldig unge lesere. Nesten halvparten av de er under 40 år. Vi har veldig trofaste lesere og det så vi gjennom konflikten også – hvor folk var tro mot redaksjonen, sier hun.

– Vi mistet mange i redaksjonen i høst, men vi har mange som identifiserer seg med avisa og det er et godt utgangspunkt, for mange andre aviser sliter med frafall og lav lojalitet. Så er vi vant til å ha kunder som har betalingsvilje, for vi har nesten alle våre inntekter fra abonnement fra før, så utfordringen blir å beholde de – og få de med over på det digitale.

– Hvordan er du som leder?

– Jeg vet ikke om det er den viktigste egenskapen, men jeg har ganske godt humør og liker folk ganske godt. Jeg er ganske usentimental – på et punkt hvor det kanskje er på grensa til bekymringsverdig. Også er jeg tydelig, ler hun.

– Kjenner du deg igjen måten hun beskriver seg selv, Jo?

– Ja, det tror jeg. Jeg har ikke tenkt over de siste tingene, da. Du er også veldig god til å lytte og opptatt av å forankre, som er veldig viktig.

– Ja, for dere er en tverr gjeng, eller?

– Vi er ingen tverr gjeng. Det er bare et rykte, ler han og blir avbrutt av den nye sjefredaktøren:

– De er akkurat slik en redaksjon skal være; Stort eierskap til avisa, stolthet til prosjektet og de er meningsbærende, så man får prøvd avgjørelsene sine som leder. 

– Klubben i Morgenbladet har en tradisjon for å kaste sjefredaktører på dør. Hvor lenge blir du sittende?

– Hahaha, jeg tenker ikke på det i dag, smiler hun.

  • Medier24 har spurt styreleder Amund Djuve, som også er sjefredaktør i DN, om en kommentar om forholdet mellom klubben og eierne, men vi har så langt ikke fått svar.
Powered by Labrador CMS