Leder for Bergen Journalistlag og kommentator i Bergens Tidende, Jens Kihl, mener at Norsk Journalistlag må ta vare på integriteten til journalistikken.

Går ut mot NJs foreslåtte endring: – Vil stille spørsmål ved vår integritet

BT-kommentator Jens Kihl er uenig med vedtektsforslaget fra utvalget han selv satt i. – Kan ikke åpne for folk som tar seg betalt for rosende omtale av mektige aktører i samfunnet.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Et utvalg som har fått i oppdrag fra Norsk Journalistlag (NJ) til å se på hvilke grupper som får være medlemmer, offentliggjorde onsdag forslagene de har kommet fram til.

Ett av dem er å endre navn fra Norsk Journalistlag til Medieforbundet.

Dette åpner blant annet for å ta inn grupper som jobber med content marketing i NJ.

Leder for Bergen Journalistlag og kommentator i Bergens Tidende, Jens Kihl, var selv et av utvalgsmedlemmene. Han stiller seg bak alle forslagene fra utvalget, utenom vedtektsendringen. 

Forslaget om endring i vedtekt § 3-B: 

«Alle som arbeider i en redaktørstyrt medievirksomhet, samt alle som lager eller bidrar til innhold i redaktørstyrte medier, kan bli medlem i NJ.»

Kihl mener kampen står om det prinsipielle skillet mellom betalt og fri informasjon.

– Det går et prinsipielt skille som er fundamentalt for alle oss i denne bransjen. Den journalistikken vi formidler er ikke til salgs. Hvis vi får folk som driver med betalt innhold, så betyr det at de har rett til å ta alle verv, og kan for eksempel sitte som vår representant i PFU, sier Kihl til Medier24 og legger til:

– Dette er fine folk og gode kollegaer i mange av mediehusene, men vi hører til i ulike fagforeninger.

Stiller spørsmål ved vår integritet

Kihl mener det er viktig å tenke på hva som kan bli konsekvensene om NJ tar inn flere yrkesgrupper.

– Jeg tenker det vil stille spørsmål ved vår integritet. Det er viktig at det ikke kan gjøres, i hvert fall i tider som nå. Vi skal gjøre det tydeligere at vi åpner for utviklere, teknikere, frilansere og studenter. Men ikke for folk som tar seg betalt for rosende omtale av mektige aktører i samfunnet, sier han.

Han stiller videre spørsmål om hvor NJ skal trekke skillet for hvem som skal kunne kvalifisere til å bli medlem.

– Hva med en mediebedrift som leier inn content-tjenester. Burde ikke de få bli medlem selv om de ikke er ansatt i det mediehuset? Hva med de som jobber i informasjonsavdelingen i offentlig sektor? Da ruller snøballen, sier Kihl.

Utvikler like mye verdt som en politisk reporter

Mandatet til utvalget ligger fra landsmøtet to år tilbake i tid og heter at «NJ skal videreutvikle organisasjonen slik at den er bedre tilpasset alle som utfører redaksjonelt arbeid i norsk mediebransje og de som er på vei inn i yrket».

– Content marketing-avdelinger utfører ikke redaksjonelt arbeid i norsk mediebransje. Så det var ikke dette landsmøte ba om, og jeg mener vi skal levere tilbake det landsmøtet spurte om, sier Kihl.

Kihl er klar på at det ligger et sterkt ønske i hele NJ om å blir større, men han mener at løsningen ikke ligger i å endre vedtektene.

Jens Kihl var selv medlem i utvalget som onsdag presenterte de nye forslagene.

– Løsningen ligger i et mye sterkere organisasjonsarbeid enn i dag. At vi klarer å vise at en utvikler i NRK eller TV 2 er akkurat like mye verdt som en politisk reporter. Vi må ta tak i hvilke folk som profilerer NJ utad for å kunne bli en mer åpen organisasjon, sier han.

Powered by Labrador CMS