Jenny Westrum Rein jobber til daglig som journalist i Nidaros, men publiserer nyheter på TikTok på eget initiativ – som privatperson under kontoen «wrjenny».
Det er det flere grunner til, forteller hun til Medier24:
– Jeg har ofte hørt, enten i jobbsammenheng eller på jobbintervjuer, at «de unge er ikke en målgruppe vi fokuserer på» eller «det er ingen vits å satse på», sier Rein.
– Ungdommen glipper
Hun forklarer at hun vet at ungdom er vanskelig å nå, men tror grunnen er at det ikke er så mange som produserer nyheter rettet mot dem.
– Da jeg var liten lå det ofte en papiravis på bordet jeg kunne titte i. Ungdom i dag er heller ikke på Facebook der de får opp lenker til saker. Så hvor er det de får nyheter fra? Jo, de sosiale mediene de bruker, sier hun og fortsetter:
– Når man skriver for digitale plattformer og nettaviser, skriver man ofte med den forutsetningen om at leseren kjenner til hele saken fra før. Det er én ting at de unge ikke leser nå, men det er jo noe de bør lære seg. En gang i livet vil man jo begynne å lese nyheter og hvis du da aldri har lest nyheter før, så blir det kjempevanskelig, sier hun.
– Men NRK Super og Aftenposten Junior skriver jo nyheter rettet mot unge?
– Ja, og det er kjempebra at det finnes. Men SI ;D er debatt og NRK Super er mer for barn. Vi trenger noe som er for de litt eldre. Det som glipper er ungdommen, sier hun.
Endelig forstår jeg
– Hva slags reaksjoner og tilbakemeldinger får du?
– Jeg får veldig gode tilbakemeldinger, så det er trivelig. Jeg var jo i starten spent på om det kom til å slå an, og så slo det mer an enn jeg hadde tenkt. Jeg får tilbakemeldinger på at mange unge blir stressa av å lese «vanlige» nyheter og at «endelig forstår jeg», sier hun.
På det meste har Westrum Rein 100.000 visninger på en TikTok, den som er minst sett har 600 seere.
– De videoene du har lagt ut hittil er jo bare nasjonale nyheter. Hvorfor ikke mer lokale?
– Det er ingen spesiell grunn. Jeg tester hvordan det funker og tror absolutt at det er et potensial lokalt. Mine følgere er norske, men jeg vet ikke hvor i landet de er fra. For å treffe mer lokalt må man eventuelt snevre det inn og markedsføre det mer, sier hun.
– Hva tenker du om at redaksjoner tar i bruk TikTok? Det er for eksempel ikke så utbredt blant lokalaviser.
– Jeg tror absolutt redaksjoner kan ta i bruk TikTok. Men det viktigste er at man produserer nyheter til ungdom og tar i bruk de virkemidlene som finnes, avslutter hun.