Stortingspresident Tone W. Trøen (H) roste medienes innsats i 2020 under Mediebedriftenes Landsforenings digitale julefrokost torsdag morgen.
Blant annet beskrev hun de norske mediene som årvåkne og etterrettelige, og pekte på at mediene har stått frem med sitt kritiske blikk på situasjonen, når viktige avgjørelser har blitt fattet raskt.
– Her kommer våkne, kompetente og kunnskapsrike medier og journalister inn. Det er helt avgjørende at frie, selvstendige medier benytter sin grunnlovsfestede rettighet til å stille spørsmål, og om nødvendig kritisere det vi foretar oss, sa Trøen.
Trøen pekte på medienes kritiske blikk da regjeringen i mars fikk utvidet sine fullmakter, og kalte de redaktørstyrte, seriøse mediene for «helt avgjørende» informasjonskanaler.
Gjennom mediene har befolkningen fått den best tilgjengelige kunnskapen i løpet av pandemien, mener hun.
– Derfor er mitt viktigste ærend i dag å takke for jobben som er gjort av norske medier under krisen vi står i, sa stortingspresidenten.
– Må være gode partnere
Under julefrokosten ble det også diskutert hva mediebransjen kan ta med seg fra annerledesåret 2020, og hvilke forventninger bransjen har til året vi snart står overfor.
TV 2-sjef Olav T. Sandnes er ikke i tvil om at samarbeid på tvers av forskjellige aktører kommer til å bli viktig i fremtiden.
– I medieverden vi opererer i nå, er vi alle små aktører. Det gjelder både lokalmediene og riksmediene. Da må vi være gode partnere, og jobbe godt med partnerskapene, ikke bare i festtalene. Vi må få det til å skje, sa han.
Og understreket at TV 2 sterkt ønsker å bidra til dette samarbeid.
– Vi ønsker et taktskifte i TV 2 med tettere samarbeid med mange i MBL. Det tror vi er helt nødvendig for å i møte ulempene ved å være små, og for å utnytte fordelene ved å være en liten aktør.
– En av de fineste opplevelsene i 2020
Oppfordringen om mer samarbeid fikk også gehør hos MBLs styreleder Pål Nedregotten.
Han tror evnen til å jobbe sammen som er blitt vist i 2020, også er noe av det vi vil ta med oss, inn i fremtiden.
– En av de fineste opplevelsene i 2020 var at alle sluttet troppene, og jobbet sammen. Vi hadde godt samarbeid tidligere også, men det ble enda sterkere i 2020, sa han.
Han understreket også at dette vil bli viktig med tanke på ivareta medienes posisjon i det norske samfunnet.
– Jeg tror det vil fortsette å være avgjørende for hvordan vi skal klare å opprettholde den sterke posisjonen vi har, og også styrke den, sa han.
Fra scenen adresserte Nedregotten også svikten i annonsemarkedet som dette året har vært preget av.
Samtidig ba han også landets politikere om å hjelpe mediene i konkurransen mot internasjonale aktører, som stadig stikker av med en større del av annonsemarkedet.
Kalde hoder og varme hjerter
Redaktør for feature og VG+, Jane Throndsen, var også blant de inviterte til julefrokosten.
I sitt innlegg på scenen fortalte hun engasjert og entusiastisk om hvordan avisen hadde jobbet med sin koronadekning, som har sprengt alle trafikkrekorder.
Likevel trakk hun også frem en annen ting da hun ble bedt om å fortelle om det hun var stoltest av fra året som snart er omme.
– Jeg er stoltest av det VG samlet har klart å lage, og ikke minst alle lederne som har klart å holde hodet kaldt og hjertet varmt. De har vært skikkelig gode med folkene sine, sa hun.
Samtidig var Throndsen også opptatt av at den kollegiale varmen og omtanken VGs ansatte har vist overfor hverandre under pandemien, også må fortsette inn i det nye året.