Torsdag ettermiddag ble Jan Zahl valgt som klubbleder i Stavanger Aftenblad.
Den rutinerte kulturjournalisten har det siste året vært nestleder i klubben, og er glad for at medlemmene ønsket ham som leder.
– Det er en ære. Det er ikke noe jeg har mast om å få , men jeg har blitt spurt. Medlemmene har pekt på meg, og jeg takker for tilliten. Det er kjekt og stas, men også et stort ansvar, sier Zahl til Medier24.
– Hvordan opplever du at samarbeidet mellom klubben og ledelsen i Aftenbladet er?
– I utgangspunktet er det bra. Så er det vår passe på våre medlemmers interesser, og at avtaleverket blir fulgt. Om det ikke fungerer godt nok, må det bli justert.
–At samarbeidet er godt og at det er godt stemning, er et resultat av at vi er en vaktbikkje som passer på, sier Zahl.
Manøvrerer seg gjennom krisen
– Hva blir så den store kampsaken for dere i 2021?
– Først blir det å manøvrere gjennom denne koronakrisen. Så blir det å finne ut av hvordan vi skal jobbe etter krisen.
Den nyvalgte klubblederen tror ikke arbeidshverdagen kommer til å bli lik som den var før, og spår at det vil bli åpnet for mer hjemmekontor i årene fremover.
Zahl trekker også frem at det vil bli viktig å rekruttere flere unge abonnenter den neste tiden.
– Vi må finne ut hvordan vi skal få folk under 50 år til å forstå at man må betale for en så viktig demokratisk funksjon som journalistikk er, om man vil ha den.
– Det er en nasjonal dugnad som alle burde være interessert i å bidra til, men som vi hittil har hatt problemer med å få med de yngre på.
På spørsmål om hvordan et år der mange måneder ble tilbragt på hjemmekontor har påvirket de ansatte, sier han:
– Der er det også ulike svar. Noen få liker seg godt alene, og noen skulle helst vært med kollegene sine hele tiden. De aller fleste synes det er fint med en blanding.
Og legger til:
– Jevnt over klarer folk seg godt, men de savner det det normale livet, som alle andre. Fremfor alt ligner jo journalister på vanlige folk.
– Ingen i Stavanger har et forhold til Schibsted
Stavanger Aftenblad er en del av Schibsted-konsernet, der det stadig iverksettes samarbeider og prosjekter på tvers av konsernet.
Zahl mener Schibsted har forstått at verdien i regionsavisene ligger i den lokale merkevaren.
– De forstår at Stavanger Aftenblad er den sterkeste merkevaren på Nord-Jæren blant alle mediene, og derfor er det også i Schibsteds interesse at Stavanger Aftenblad gjør jobben sin og styrker posisjonen sin.
– Ingen i Stavanger har et forhold til Schibsted, men alle har det til Aftenbladet. Det er bra, og sånn bør det være, sier han.
Han mener det er uinteressant for avisens lesere om avisen drives på tekniske løsninger fra Schibsted.
– For våre lesere er Aftenbladet den viktigste merkevaren, akkurat som Bergens Tidende er i Bergen.
Så sender han med glimt i øyet et lite stikk mot samarbeidsavisene i øst.
– Det er også slik det er for de store lokalavisene i Aftenposten eller VG. De kaller seg nasjonale aviser, men Aftenposten er en Oslo-avis. De er Oslos svar på Aftenbladet, humrer han.