Kritisk til ny hurtigvisning: VG mener SOL strekker sitatretten for langt - og utnytter andres innhold

- Vi ser med kritisk blikk på hurtigvisningsløsningen, og hvordan vårt innhold her blir utnyttet av SOL, sier digitalredaktør Ola Stenberg. Får støtte fra flere medier, mens nyhetstjenesten inviterer til dialog.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

SOL.no er en nyhetsgenerator som henter innhold fra mange av landets nettaviser, og samler henvisninger til dem på en egen forside. 

Den siste tiden har de innført en ny funksjon - en såkalt hurtigvisning, som gjør at man kan se tittel, ingress og de to første linjene av saken. 

Og den skaper skarpe reaksjoner i bransjen. 

- Det er å strekke sitatretten lang

Det får blant annet digitalredaktør i VG, Ola Stenberg til å reagere. 

- Det er vanlig kutyme i lenkeverden å plukke tittel og ingress på det meste, mens her plukker man tittel, ingress og innledningen av saken. I tillegg legger SOL en annonse på den visningen, altså kommersialiserer de også visningen, sier Stenberg til Medier24. 

Stenberg mener også at SOL strekker sitatretten langt. 

- Vi ser med kritisk blikk på hurtigvisningsløsningen, og hvordan vårt innhold her blir utnyttet av SOL. De tar mye innhold, bygger et konsept som heter hurtigvisning, legger på en annonse og kommersialiserer den. Det er å strekke sitatretten langt, sier han. 

- Hvis de utnytter vårt stoff til egen vinning i for stor grad, blir relasjonen vanskelig, sier han. 

Håper SOL vil justere praksisen sin 

Digitalredaktøren får støtte fra flere medieledere i Norge. Nettsjef Hildegunn Amanda Soldal i NRK mener SOL burde kommunisert dette bedre - før de startet den nye tjenesten:

Hildegunn Soldal, nettsjef i NRK.

- Jeg har stor forståelse for at SOL vil utforske nye løsninger, og om dette fører til at flere faktisk leser innholdet vårt er det flott. Men når man går lenger i å dele innhold fra samarbeidspartnere enn det som er vanlig praksis, burde SOL snakket med både oss og de andre mediene i forkant, sier hun.

Sjefredaktør Eirik Hoff Lysholm i Dagsavisen sier til Medier24 at han støtter sin redaktørkollega i VG:

- Jeg ser at VG er inne på noe med sin kritikk, og håper at SOL vil justere praksisen når de nå gjøres oppmerksom på problemstillingen.

Digital utviklingsredaktør Fredrik Mandal i Trønder-Avisa mener at løsningen SOL har valgt er problematisk, selv om det ikke er noe de har brukt mye energi på.

- Vi har i dag svært lite trafikk fra SOL, en nedgang som har skjedd i takt med at vi har flyttet våre prioriteringer fra sidevisninger til det å være best mulig for våre eksisterende og nye abonnenter. På de få artiklene SOL plukker fra oss er det nesten ikke trafikk fra hurtigvisningen, sier Mandal og fortsetter:

- På den siste saken var det 0,2 prosent av brukerne som kom via den løsningen. Spørsmålet er hvor mange vi mister på veien – og om det i det hele tatt kan sies å være innafor når tittel, ingress, bilde og starten på brødteksten blir plukket automatisk.

- Vi er avhengige av at nettavisene er fornøyde

Administerende direktør i SOL, Jan Thoresen, tar ikke kritikken så tungt - men håper dette kan føre til et tettere samarbeid med nettavisene. 

- Det er veldig bra at vi kommer i dialog med nettavisene om dette. Vi ønsker å innovere samtidig som vi er vennlige mot kildene. Vi kommer til å vurdere å justere denne visningen, i tillegg vil jeg invitere nettredaktørene til tettere samarbeid og dele mer statistikk. Vi jobber med flere funksjoner som skal gjøre det lettere for avisene å samarbeide med Sol.no, sier han til Medier24.

Han forteller at de har hørt kritikken tidligere, og følger med på de utfordringene den nye hurtigvisningen fører med seg. 

Ansvarlig redaktør og adm. dir Jan Thoresen i SOL.no - her utenfor Aller Medias lokaler på Hasle i Oslo.

- Vi har hørt denne kritikken før. Dette har vært en eksperimentell tjeneste fra laben vår, hvor vi har hentet inspirasjon fra nettavisenes egen betalingsmurdesign for å forsøke å finne en god løsning. Vi hadde noen runder med VG i vinter, som endte med at vi strammet inn ganske kraftig, sier Thoresen.  

Han mener imidlertid det ikke er noe stort poeng, da trafikken ifølge Thoresen, hovedsakelig ser ut som før. 

- De aller, aller fleste går direkte til kilden som før. Det er kanskje tre prosent av trafikken som går gjennom hurtigvisningene, og de kommer fra sosiale medier, sier han. 

Han understreker at de ikke ønsker å gjøre noe som nettavisene ikke liker. 

- Vi er avhengige av at nettavisene er fornøyde. Det er det vi lever av. Vi får inn mellom 160 og 170 tips hver dag fra nettaviser som vil på forsiden av Sol.no, og er ikke interessert i å gjøre noe som gjør at det slutter å være attraktivt å være på SOL, sier han. 

Har en god intensjon bak 

Thoresen forteller at bakgrunnen for hurtigvisningsfunksjonen er at de ønsker å kunne bruke sosiale medier mer effektivt. 

- Sol.no har levert trafikk til nettavisene i Norge på over 20 år, på en vanlig måned leverer vi over 10 millioner brukere til ulike nettaviser i Norge - for å gjøre det er vi avhengige av direktetrafikk til siden, sier han. 

Med sviktende desktop-tall har det blitt stadig vanskeligere. 

- Forsidetrafikken på desktop er konstant fallende, og har vært det i mange år.  Leserne kommer inn nå via såkalte «side doors», altså andre artikler, Google, Facebook, som sender deg rett til innholdet, og ikke via forsiden, sier han.

Den utfordringen er også bakgrunnen for hvorfor de har utviklet hurtigvisningen - en løsning som gjør det mulig å lenke til en sak på Facebook, få leseren inn på SOL og så videre til hver enkelt nettavis. En vinn-vinn for alle, er intensjonen. 

- For å kunne linke til artikler som Sol.no anbefaler, måtte vi finne opp noe nytt. Tidligere kunne vi ikke kjøpe trafikk fra Facebook på en meningsfull måte, uten å eliminere Sol fra likningen. Hurtigvisningen gjør at vi kan sponse innhold på Facebook og bruke sosiale medier mer effektivt, sier han.

Powered by Labrador CMS