I likhet med andre lokalaviser har også Laagendalsposten, som er lokalavis for Kongsberg, Sandsvær og Numedal, opplevd en økning i antallet abonnenter under koronaperioden.
Men redaktør Jørn Steinmoen forteller at de i større grad må appellere til de yngre leserne.
– Målet vårt er å øke antallet abonnenter med en alder på under 40 år. Da handler det jo hele tiden om å forbedre seg. Generelt har vi opplevd at antallet abonnenter har gått opp under koronaperioden, sier Steinmoen til Medier24.
– Alle var sugne på nyheter i mars, også fikk det en liten dupp i april og mai. Men vi har stort sett hatt en bra utvikling, så det er flott at folk favner om oss, sier han.
– Må vinne kampen om de unge leserne
De tilbyr fremdeles papiravis fire ganger i uken. Redaktøren forteller at 45 prosent av leserne deres fortsatt har komplett abonnement og mottar med det nyheter både på papir og digitalt.
Av disse er det derimot en overvekt av godt voksne og eldre lesere.
– Det er vanskelig å spå framtiden. Jeg er åpen for at det vil komme nye diskusjoner internt rundt tilbudet av papiravis de nærmeste årene, forteller Steinmoen.
Tidlig i 2020 satte avisa seg som mål å nå 1000 abonnenter i alderen 40 år og yngre. Dette ville i så fall være en økning på 25 prosent i denne gruppen. De har nå 939, og er med det i ferd med å lykkes.
Steinmoen forklarer at dersom interessen for Laagendalsposten blant yngre lesere skal ta seg opp, må de treffe på det som denne målgruppen interesserer seg for.
Det har de også til en viss grad klart, synes han.
– Dersom vi som lokalavis skal være bærekraftig, må vi vinne kampen om de unge leserne. Alle er selvfølgelig like viktig, men hvis veksten vår skal fortsette må vi tilfredsstille dem. Vi må få fatt i det som interesserer dem i løpet av hverdagen, forteller Steinmoen.
Skriver om de som flytter til området
Laagendalsposten har også en løpende spalte der de omtaler og intervjuer folk som har flytta til området som avisa dekker. Dette startet de med i juni i år. Tanken er først og fremst å intervjue unge voksne til denne spalten, siden de ofte liker å lese om folk i samme aldersgruppe som seg selv.
Steinmoen forteller at mange av leserne er opptatt av denne typen saker.
– Prosjektet kan både handle om folk som har kommet tilbake hit eller flyttet hit for første gang. For eksempel ligger Kongsberggruppen her, noe som er med på å gjøre at mange nasjoner blir representert. Også kan det handle om de som du møter på butikken eller i andre hverdagslige situasjoner, sier han.
Dette er noe som har slått an, og som også unge fatter interesse for, mener redaktøren.
I tillegg kan også tilflyttere som blir skrevet om raskt få et forhold til lokalavisa, noe som også kan gi flere abonnenter.
– Jeg tror det er noe med det at en ikke alltid trenger å intervjue maktpersoner, men også vanlige mennesker som kunne vært deg og meg. Alle har en historie, så lenge du bruker nok tid på det, sier Steinmoen.
Laagendalsposten har eksistert siden 1903. I dag består redaksjonen av 14 ansatte.