I «Sommerpraten» stiller Medier24 en rekke personer i og tett på mediebransjen spørsmål om hva de gjør i sommer.
Neste mann ut er pressesjef Jan-Petter Dahl i TV 2.
– Hvordan oppsummerer du første mediehalvår 2020?
- Ekstremt! Plutselig var stua blitt arbeidsplass nummer en, og en haug med flybilletter ble kansellert over natten. Korona-utfordringer, Get-forhandlinger, nye TV-rettigheter og ikke minst Premier League-sommeren. Det har ikke manglet på utfordringer. Samtidig er jeg glad for at det aldri blir slutt på spennende arbeidsoppgaver.
– Hva er årets flause til nå?
- Jeg følte virkelig med gode kolleger i NRK da alt gikk galt under Eurovision-avstemningen. Det siste man ønsker er at noe sånt skjer foran en million engasjerte seere.
– Hvilken bransjeperson har imponert deg i år?
- Umulig å komme unna Espen Rostrup Nakstad i front for alle som jobber med kommunikasjon hos de ulike helsemyndighetene. Håper de alle får en velfortjent sommerferie – i Norge!
– Hva gjør du i sommer?
- For syvende sommeren på rad har jeg den aller beste «sommerjobben» som pressekontakt og dronepilot for «Allsang på grensen» i nabobyen Halden, som jeg er blitt fryktelig glad i. Og som 50/50-pappa blir det en kombinasjon av småturer med gode venner, og sørlands-ferie med de to ungdommene mine siste del av sommeren.
– Hvilke medievaner tar du med deg på ferie?
- De fleste. Nyheter på radio og masse kaffe til frokost, samtidig som TV2.no, VG, lokalavisene og bransjemediene sjekkes. Ellers jevnlige blikk innom sosiale medier gjennom dagen, gjerne med TV 2 Nyhetskanalen på i bakgrunnen. Har lovet barna å logge litt av også. Så får vi se om det blir jeg eller kidsa som logger av mest.
– Hva er den største tabben du har gjort som sommervikar? Om du aldri har vært sommervikar: Hva er den største tabben du har gjort på jobb?
- Spørs om det går under kategorien tabbe, men det ble i alle fall brukt uhorvelig mye penger den kvelden den kanadiske dyrevernaktivisten Paul Watson og skipet «Whales forever» var på vei oppover Rogalands-kysten sommeren i 1994. Jeg jobbet som fotograf i Dagbladet den gang og fikk beskjed av vaktsjef i Oslo om å leie et helikopter som kunne fly meg ut på havet for å ta bilder av båten. Det eneste som kunne fly så langt var et nordsjøhelikopter med plass til 18 personer, og kostet vel 40.000 kroner i timen å leie.
– Men det var gode tider i mediene og Oslo klarerte helikopterturen. Så der satt jeg alene bak i maskinen på vei ut over havet. Da vi nærmet oss båten kom tåka, og pilotene gjorde sitt ytterste for å fly gjennom og ned til skipet der Paul Watson og hans Playboy-kjæreste skulle stå ute og vinke til meg. Men vi kom aldri igjennom tåka. Da kom det over radioen:
- «Whales forever to helicopter. I can hear you, but i can’t see you...»
– Så vi returnerte til Stavanger uten bilde. Tre flytimer senere var Dagbladet 120.000 kroner fattigere. Det var første og helt sikkert siste gangen jeg leide et Super Puma-helikopter.
– Hva er ditt beste råd til årets sommervikarer?
- Ut å møt folk, bygg tillit, lag innhold. Og ingen jobb er for liten! Og husk – det finnes ikke dårlige ideer – kun noen uferdige.