Jan Ove Ekeberg smiler fra vegg til vegg om dagen og ser slett ikke ut som en 62-åring med fotavtrykk i hekken.
Ikke før var han sluttpakket av TV 2, så rapporterte agenten at verdens største forlagsgruppe snuste på det siste vikingprosjektet hans.
«Verlagsguppe Random House Inc.» er paraplyen for tyske C. Bertelsmann Verlag og det er i første omgang det tyske markedet som kaller.
– Vi har i løpet av de siste dagene undertegnet intensjonsavtale på «Krigens læregutt», som er den første av planlagte tre bøker under samletittelen «Den siste vikingkongen», forteller Ekeberg over en latte i berlinsk høstsol.
Han har tilbrakt de siste ukene på Goethe-Instituttet med å lære tysk som en del av etterutdannelsen fra sluttpakka.
Så muligheten til å leve av forfatterskapet
– I tillegg til den boka som allerede er ute – og som selger veldig godt i Norge, har jeg også avtale om at tyskerne skal ha de to neste i serien – de som ennå bare foreligger på tegnebrettet, ler han.
Forlag fra ytterligere 10 land har vist interesse for å gi ut «Den siste vikingkongen», så han ser nå kraftig lyst på den økonomiske siden av fremtiden som fri fugl.
– Jeg har i flere år sett fram til at det skulle bli mulig å leve av å skrive skjønnlitterære bøker. Da krisa i TV 2 ble et faktum, var det naturlig å benytte anledningen som et springbrett, sier Ekeberg.
Og etter å ha tatt sats, landet forfatteren godt: Med bøkene har han sopt inn godt med femmere og seksere fra anmelderkorpset.
Sagahelten i den nyeste serien, er Hellige Olavs lillebror – Harald – som etter slaget på Stiklestad stakk til Miklagard – dagens Istanbul – og gikk inn i keiserens livgarde.
Etter mange års tjeneste med 80 slag og stort krigsbytte, vendte han tilbake til Norge, der han i 1046 ble enekonge.
20 år senere forsøker han å erobre England, men blir drept i slaget ved Stanford Bridge.
– Med hans bortgang er Vikingtiden slutt for Norges vedkommende, konstaterer Jan Ove Ekeberg.
Er sikker på at TV 2 overlever
Ekeberg har forlatt TV 2, men han har ikke sluttet å følge med. Og tunge tider til tross - veteranen tror på sin gamle arbeidsgiver:
– Jeg er helt sikker på at tv i fortsatt i mange år vil være det viktigste medium for formidling av nyheter, så kanalen kommer helt sikkert til å overleve.
– Men jeg er redd for at det snart kommer nye sparerunder hos min arbeidsgiver gjennom 24 år. Når Facebook og Google årlig håver inn - foreløpig - fire av 20milliarder norske reklamekroner, så tærer dette selvsagt direkte på det økonomiske fundamentet for kritisk og undersøkende journalistikk, sier Jan Ove Ekeberg.