Nedbemanning og voksesmerter på samme tid ga millionsmell for Teknisk Ukeblad

7 millioner minus i fjor. - Men 2016 gir pluss igjen, lover publisher Jan M. Moberg.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Allerede høsten 2015 varslet TU Media-sjef Jan M. Moberg overfor Medier24 at det ville bli underskudd i Teknisk Ukeblad Media AS.

Og han fikk rett:

Regnskapet for selskapet viser en omsetning på 108 millioner kroner i 2015, og et driftsresultat på minus 7,2 millioner kroner.

Resultat før skatt bli omtrent det samme, 7,3 millioner kroner i minus.

Etter oppkjøp i fjor høst, er tallene inkludert Mediehuset Tek AS fra og med 1. september. Fra 2016 er selskapet nå fusjonert inn i Teknisk Ukeblad Media AS.

LES OGSÅ: 

Print-smell, vekst, oppkjøp og nedbemanning

Som Moberg uttalte til Medier24 i fjor høst, har TU Media vært gjennom et år som består av stor digital vekst på TU.no, men samtidig voldsom svikt i annonseinntektene på papir.

Samtidig som selskapet brukte et betydelig beløp på å kjøpe Tek og dermed bli betydelig flere, måtte mediehuset likefullt gjennom en nedbemanning i fjor - og kuttet 12 årsverk.

Det er kostnadene til både oppkjøp og nedbemanning som primært gir underskudd i 2015.

Men til tross for et krevende år: Moberg var ikke i tvil om at oppkjøpet var et riktig grep.

- Det er bare blitt enda riktigere, og har gitt oss en helt annen framtid. Kostnadsutviklingen ville vært enda tøffere som en mindre virksomhet enn det vi er nå, sa han i fjor høst.

Lover drift i pluss i 2016

Uten kostnader i forbindelse med oppkjøp og nedbemanning, ville drifta gått i pluss, fastholder ansvarlig redaktør og direktør Jan M. Moberg.

Og:

- I 2016 skal vi ha positivt EBITDA igjen, sier han.

- Til tross for fall i bannermarkedet, legger Moberg til.

Powered by Labrador CMS