Allerede høsten 2015 varslet TU Media-sjef Jan M. Moberg overfor Medier24 at det ville bli underskudd i Teknisk Ukeblad Media AS.
Og han fikk rett:
Regnskapet for selskapet viser en omsetning på 108 millioner kroner i 2015, og et driftsresultat på minus 7,2 millioner kroner.
Resultat før skatt bli omtrent det samme, 7,3 millioner kroner i minus.
Etter oppkjøp i fjor høst, er tallene inkludert Mediehuset Tek AS fra og med 1. september. Fra 2016 er selskapet nå fusjonert inn i Teknisk Ukeblad Media AS.
LES OGSÅ:
Print-smell, vekst, oppkjøp og nedbemanning
Som Moberg uttalte til Medier24 i fjor høst, har TU Media vært gjennom et år som består av stor digital vekst på TU.no, men samtidig voldsom svikt i annonseinntektene på papir.
Samtidig som selskapet brukte et betydelig beløp på å kjøpe Tek og dermed bli betydelig flere, måtte mediehuset likefullt gjennom en nedbemanning i fjor - og kuttet 12 årsverk.
Det er kostnadene til både oppkjøp og nedbemanning som primært gir underskudd i 2015.
Men til tross for et krevende år: Moberg var ikke i tvil om at oppkjøpet var et riktig grep.
- Det er bare blitt enda riktigere, og har gitt oss en helt annen framtid. Kostnadsutviklingen ville vært enda tøffere som en mindre virksomhet enn det vi er nå, sa han i fjor høst.
Lover drift i pluss i 2016
Uten kostnader i forbindelse med oppkjøp og nedbemanning, ville drifta gått i pluss, fastholder ansvarlig redaktør og direktør Jan M. Moberg.
Og:
- I 2016 skal vi ha positivt EBITDA igjen, sier han.
- Til tross for fall i bannermarkedet, legger Moberg til.