Teknisk Ukeblad Media AS har vært gjennom en tøff hestekur i høst. Etter oppkjøp av Mediehuset Tek AS fra Amedia i vår, var det til sammen 77 årsverk til sammen i de to selskapene.
Nå er det 65 årsverk igjen. Det tilsvarer et kutt på over 15 prosent av staben.
- Slike prosesser er aldri enkle, men vi har klart å gjennomføre det raskt. Alt ble løst med frivillig avgang, sier Jan M. Moberg, ansvarlig redaktør og administrerende direktør i TU Media, som virksomheten gjerne «forkorter» navnet sitt til.
Bakteppet for nedbemanningen er i all hovedsak et akselererende inntektsfall på papir.
Især gjelder det stillingsmarkedet for Teknisk Ukeblad, som så sent som i 2011 stod for over 40 millioner kroner i inntekter. I 2015 lander dette på rundt sju millioner kroner.
Samtidig er den digitale veksten stor i både trafikk og inntekter.
Og det får konsekvenser for «hva» TU Media er. Flaggskipet Teknisk Ukeblad på papir er ikke lenger det viktigste.
- Vi er gått fra å være et magasin med digital virksomhet, til å bli en digital virksomhet som også gir ut noen magasiner, sier Moberg.
Minus i år - tror på 2016
«Tidenes smell hva angår print» kaller Jan M. Moberg annonseutviklingen. Den ble langt verre enn forventet. Nedbemanning av 12 årsverk i en liten bedrift koster også sitt.
- Det sier seg selv da at det går mot et underskudd for den samlede virksomheten i 2015, sier Moberg.
Men han tror på framtida. Fredag var det allmøte i mediehuset, og der var budskapet fra sjefen klart:
- Vi har gått gjennom nedbemanningen, den har gått bra og jeg forventer ingen ny nedbemanningen neste år, sier Moberg.
- Etter dette året må jeg også si: Jeg er imponert over ansatte i hele systemet, som gjennom en tøff tid har levert mye og har tro på det vi gjør, legger han til.
Neste år blir en «ny start» på flere måter.
Ikke bare skal Mediehuset Tek ASfusjoneres inn i Teknisk Ukeblad Media AS. Virksomhetene skal også samles i nye lokaler; alle flytter til Grensen 3, under Amnesty International ved Stortorvet. I dag sitter TU og Tek på hver sin adresse i Akersgata.
Og Moberg er klar på en ting, til tross for krevende tider: Han angrer ikke på oppkjøpet av Tek.
- Det er bare blitt enda riktigere, og har gitt oss en helt annen framtid. Kostnadsutviklingen ville vært enda tøffere som en mindre virksomhet enn det vi er nå, mener Moberg.
Under: Regnskapene for de to selskapene, før fusjonene som får virkning fra neste år.
Publisheren peker på at det sammenslåtte TU Media med sine mange merkevarer nå når 2,5 millioner unike brukere hver måned, og generer 25 millioner sidevisninger.
- Det er vel trolig verdensrekord for en teknologipublisist, i forhold til folketallet, sier Moberg.
Mediehuset består av TU.no og Tek.no som de store flaggskipene, men også etablerte nettsteder som Digi.no, Insidetelecom.no, Gamer.noog Diskusjon.no. I tillegg gir man som nevnt ut magasinene Teknisk Ukeblad, Våre Veger og Automatisering.
- Jobben blir nå å se på hvordan vi drifter disse merkevarene best mulig. Vi må få lønnsomhet i alle satsinger, og så må vi passe på at vi satser nok på dem som er lønnsomme, sier Moberg.
- Selv har jeg for eksempel veldig tro på Digi.no, når vi ser på den digitaliseringen og IKT-utviklingen hele samfunnet skal gjennom i årene som kommer, legger han til.
Foruten trafikkvekst og posisjoner, peker Moberg på native-satsingen med eget reklamebyrå Story Labs som en formidabel suksess. Her tar merkevarene seg solid betalt for premium reklame.
Og: Til tross for at mediehuset blir stadig større, er det noe som skaleres «ned».
I løpet av neste år samles alle nettstedene på Teks egetutviklede publiseringssystem Neo.
Det vil si at TU.no skroter Escenic til fordel for et mindre system. Beslutningen om et felles system skulle egentlig tas i løpet av 2016, men det gikk ikke mange ukene etter oppkjøpet før man bestemte seg.
- Det gjør vi for å bli mer lettbent, og jeg er sikker på at det blir en riktig beslutning. En ting er kostnaden, men minst like viktig er hurtigheten og muligheten for å utvikle nye tjenester, sier Moberg.
Neo vil kanskje også bli et eget forretnignsområde i TU Media, som snart vil tilby både CMS og hosting til andre mediehus. Løsningen har blant annet vært presentert for bransjekolleger i Fagpressen.
Klubben ble positivt overrasket over fem måneders sluttpakker
- Nedbemanning er aldri noe gøy, konstaterer klubbleder Mari Gisvold.
Hun leder de NJ-organiserte i Teknisk Ukeblad, og har mistet flest blant de 12 ansatte som i høst tok sluttpakker.
Men det er tunge tider i mange mediehus, og beskrivelsen av sluttpakkene illustrerer det: Der man for noen år siden kunne få både ett år og to års lønn for å slutte, fikk de TU-ansatte lønn i oppsigelsestid pluss to måneder. Samtidig fikk de slutte «litt før», sånn at det i praksis ble et halvt år med lønn.
- Vi ble faktisk positivt overrasket. Selvsagt skulle vi gjerne hatt mer, men klubben hadde fryktet at det ikke bli noen sluttpakker i det hele tatt, sier Gisvold.
- Nysgjerrig på framtida
Hun beskriver 2015 som et hektisk år, og beklager at man har mistet så mange årsverk i høst. Samtidig håper klubblederen at Mobergs ambisjoner om å unngå ytterligere kutt neste år, kan opprettholdes.
- Vi trenger stabilitet og forutsigbarhet. Det viktigste framover er fortsatt høye lesertall, og vi kan ikke bli færre hvis vi skal produsere det vi må av innhold for å klare det, sier Mari Gisvold.
- Ingen som kan spå...
Nedbemanning er vanskelig nok, og det har ikke blitt lettere av at bedriften samtidig «trykker på gassen» og gjør oppkjøp.
- Det har vært vanskelig fordi oppkjøpene har kommet samtidig som kuttrundene. Alle er litt spente på hvordan det kommer til å bli, sier klubblederen.
- Men nå er dere optimister?
- Når det gjelder oppkjøpet, er det lettere å svare for når vi er ferdig med fusjonen, sier Gisvold.
- Og så håper vi Moberg har rett i at vi ikke trenger flere nedbeanninger. Men det er vel egentlig ingen som kan spå noe klart om mediebransjens framtid...