Jarle Aabø, ansvarlig for Facebook-gruppa Ja til bilen i Oslo. Innfelt er en skjermdump av søndagens innlegg, hvor de brukte en hel sak fra NTB.

Jarle Aabø og «Ja til bilen i Oslo» brukte NTB-stoff uten å betale for seg. Her gikk det litt fort i svingen, erkjenner han

NTBs nyhetsredaktør Ole K. Bjellaanes vender det andre kinnet til: Sier Aabø selvsagt kan få bruke sakene, om han er villig til å betale for det.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Søndag ble det publisert en hel NTB-sak i Facebook-gruppa «Ja til bilen i Oslo», som omtaler seg selv som en «nyhetsavis». 

Nyhetsredaktør i NTB, Ole Kristian Bjellaanes, sier at det er en problemstilling NTB er klar over. 

- Det er en problematikk vi kjenner igjen og som vi er oppmerksom på. Spesielt i dag hvor nærmest alle kan publisere hva som helst hvor som helst, ser vi at å klippe og lime blir vanligere og vanligere, sier Bjellaanes til Medier24. 

Et kjapt søk på gruppa viser forøvrig at dette har skjedd også en gang tidligere i vår (se bilde til høyre), og også med andre mediers innhold.

En NTB-sak kopiert tidligere i år.

Blant annet ble en hel sak fra Aftenposten kopiert i fjor sommer.

- De er nok lite bevisst 

Bjellaanes sier at de kommer til å til å ha en «myk tilnæring» til at Ja til bilen i Oslo har brukt stoffet deres. 

- De er nok lite bevisst på hvilke rettigheter som ligger i det materialet de bruker, så i sånne tilfeller starter det med en myk tilnærming.

- At vi sier i fra om at de i dag ikke har rett til å bruke det og tilbyr dem en avtale, sier Bjellanes. 

Han forteller at han selv ikke har vært i kontakt med Ja til bilen i Oslo, og at det er salgsavdelingen hos dem som kommer til å ta saken videre.

Ole Kristian Bjellaanes Foto: Mosvold Larsen / NTB Scanpix

Og om Ja til bilen i Oslo ønsker å bli NTB-kunde ser i utgangspunktet ikke Bjellaanes noe galt i det. 

- Vi kan selge våre tjenester til hvem som helst, det er formålet vårt. Hvis Ja til bilen i Oslo ønsker å være kunde ser jeg i utgangspunktet ikke noe problem med det, men hvis de ikke ønsker å være kunde, så må de også slutte å bruke stoffet vårt, sier han. 

 

- Gikk litt fort i svingen

Tidligere journalist, nå PR-rådgiver og samfunnsdebattant Jarle Aabø er ansvarlig for Ja til bilen i Oslo, og sier at det her har skjedd en glipp. 

- Her gikk det litt fort i svingen, og det skal selvfølgelig ikke gjenta seg. Vi burde som vi vanligvis gjør tatt ut et sitat og vedlagt en link til denne NTB-saken. Nyhetsavisen Ja til bilen i Oslo har nå slettet saken og lagt den ut på nytt som en link, skriver Aabø i en sms til Medier24. 

Powered by Labrador CMS