Rødts partileder Bjørnar Moxnes under partilederdebatten på TV2 31. august 2021..Foto: Marit Hommedal / NTB

På to dager har Rødt samlet inn 800.000 kroner - nå skal de svi av penger på annonsering før valgdagen

Og pengene skal ikke gå til Facebook, fastslår Rødts kommunikasjonsansvarlig.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Tirsdag startet partiet Rødt en innsamling. Pengakassa var tom, og med få dager igjen til selve valgdagen var det behov for å fylle opp kontoen.

– Nå er det torsdag, hvor mye penger har dere fått inn hittil?

– I hvert fall over 800.000 kroner, sier kommunikasjonsansvarlig i Rødt, Iver Aastebøl. Og pengene skal kun brukes til annonsering.

– Hva var deres opprinnelige annonsebudsjett i årets valgkamp?

– Det er jo et litt vanskelig spørsmål, fordi vi begynner med en sum i februar og gjør revidering ut over året og ser hvordan det går med innsamlinger. I starten av året forventet vi å bruke rundt 500.000 kroner. Dette ble doblet i løpet av to timer med denne innsamlingen. Så det blir vanskelig, hvis noen har et godt forslag til hvordan vi kan brenne av pengene og oppnå effekt, send meg en mail, sier han med glimt i øyet.

Satser på papir- og nettaviser

– Og hittil i årets valg kamp - når det kommer til annonsering - i hvilke kanaler har dere spyttet inn mest penger?

– Det er på display-annonser i nettaviser.

Aastebøl forsikrer at av de pengene som samles inn nå, skal ingenting gå til Facebook.

Kommunikasjonsansvarlig i Rødt, Iver Aastebøl.

– Disse pengene skal kun gå til annonsering i papiraviser og nettaviser. Ingenting på Facebook, og det er fordi vi synes det funker bra med annonsering på papir og på nett. I tillegg er det deilig å slippe gi penger til Facebook, det har vi ikke noe behov for mer enn det som er nødvendig.

– Hvilke aviser går dere for?

– Jeg kan ikke gå nærmere i detaljene, men nå retter vi oss overordnet til å treffe to grupper: De som er enig med Rødt, men som må få det siste dyttet for å tenke at det er verdt bryet å gå og stemme. Vi må tenne håpet litt hos dem og målgruppe nummer to, er de som vipper mellom oss og et annet parti.

Den viktigste jobben

– Fredag er siste dag man kan forhåndsstemme, og mandag er selve valgdagen. Hva er det viktigste dere i Rødts komunikasjonsavdeling gjør nå i innspurten?

– Det er å vekke håpet og optimismen og følelsene til de som kanskje kan tenkte at det ikke noe vits, men som er enig med oss. Så er det å få tvilerne til å innse at det er opp til dem nå å sikre Rødt over sperregrensen, og på den måten skaffe venstresiden kanskje fem til syv ekstra mandater. Eneste muligheten nå for at et nytt flertall skal glippe er at Rødt kommer under sperregrensen. Det burde være en marsjordre for de som synes det er mye bra med både Rødt og andre partier på venstresiden, og som egentlig er åpne for å stemme flere ting.

– Hvordan skal dere komme i mål med dette da?

– Nå prøver vi å kaste penger på problemet, så får vi se hvordan det går. Også skal Bjørnar Moxnes i den siste partilederdebatten i morgen. Den blir viktig. Så er ingen av disse annonse-tingene særlig viktig sammenlignet med den jobben som gjøres ansikt til ansikt i valgkampen. Det er når våre medlemmer kommer i prat med folk det viktigste skjer.

– Vi har en chatboble på nettsiden vår med en helt fantastisk gjeng med frivillige som svarer om man lurer på noe, det samme har vi på Messenger. Det er nok der slaget står aller mest, avslutter han.

Powered by Labrador CMS