Papiret henger fortsatt høyt på veggen i Morgenbladet. Her, fra venstre: Desksjef Børre Haugli, konstituert sjefredaktør Ivar A. Iversen og markedssjef Kristine Gjerald.

Med digitalt salg vokser Morgenbladet igjen på papir. Nå har avisa flere abonnenter enn noen gang

Etter en liten stagnasjon, nærmer avisa seg nå 25.000 abonnenter igjen. Internett og sosiale medier er blitt den viktigste salgskanalen. - Men folk velger ikke bort papiravisa, sier redaktør Ivar A. Iversen.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Mens nesten alle norske aviser har tapt stort siden årtusenskiftet, har Morgenbladets kurve vært motsatt. 

Morgenbladets opplagsutvikling:

1999: 5 720
2000: 6 021
2001: 6 746
2002: 7 229
2003: 8 255
2004: 11 608
2005: 13 870
2006: 15 720
2007: 18 735
2008: 21 560
2009: 22 808
2010: 23 637
2011: 26 365
2012: 28 605
2013: 29 337
2014: 29 382
2015: 29 046

Fra 2000 til 2014 vokste opplaget fra drøyt 6000 aviser til 29.382 i 2014, inkludert flere tusen aviser i løssalg. 

Året etter stagnerte opplaget noe, løssalget falt og antall abonnenter økte heller ikke nevneverdig. 

Men gjennom 2016 klarte mediehuset å snu pila igjen:

Tidligere i vinter kunne redaksjonen og markedsavdelingen sammen feire ny rekord i antall aktive abonnenter, med 24.500

- Vi har fortsatt har tro på ukesavisa som format. Det har leserne våre også, sier konstituert sjefredaktør Ivar A. Iversen. 

- Og vi har veldig unge lesere. 45 prosent prosent av dem er under 40 år - vi tror vi har Norges yngste!

- På papir?

- Ja - med en ukesavis som har god holdbarhet. Internett er blitt vår viktigste salgskanal, og vi har pusset opp nettavisen vår kraftig. Men - det viser seg at folk likevel ikke velger bort papiravisa. Kun fem prosent av abonnentene er  heldigitale, sier Iversen. 

Alle abonnentene er riktignok digitale, i den forstand at de har digital tilgang inkludert i abonnementet. Og det meste på Morgenbladet.no er «bak muren».

 

Løssalget er halvert på få år

Stikkordet for ny giv i abonnementsarbeidet er altså primært digitale kanaler. Mer om det snart. 

Først litt opplagsteknisk vi må ta med: For når det offisielle opplagstallet kommer i morgen tirsdag 7. mars, blir det med en liten nedgang for Morgenbladet. 

Alle gode forklaringer er tre:

En liten regnefeil året før, som nå får effekt for 2016-opplaget. Opplagstallet er også et gjennomsnitt for hele året, slik at veksten i fjor høst ikke får full effekt.

Og det kanskje viktigste: Løssalget faller fortsatt. 

- På det meste for noen år siden solgte vi over 6000 aviser i løssalg, det utgjorde nesten 20 prosent av opplaget. Nå er vi nede på 3000-3500 aviser, forteller Iversen. 

- Folk går ikke lenger i kiosken for å plukke med seg avisa i like stor grad som før. Og den utviklingen måtte vi møte med å jobbe på nye måter, sier han. 

 

Digitale salgskanaler og skikkelige priser

Disse nye måtene handler om mange store og små ting i opplagsarbeidet.

Konstituert sjefredaktør Ivar A. Iversen og markedssef Kristine Gjerald.

Men gjennomgående er trenden klar: Salgskanalene er i all hovedsak digitale. Gjennom en låst artikkel på Morgenbladet.no, eller kampanjer på Facebook. Enten som rene salgsannonser, eller gjennom å sponse godt innhold som igjen konverterer til kjøp. 

Ja - digitale kampanjer har langt på vei erstattet telefonsalg, bekrefter markedssjef Kristine Gjerald.

På redaksjonell plass har avisa vært kritiske til Facebook, men markedsavdelingen er fornøyde kunder: 

- Det er ingen tvil om at det er en strålende markedsføringskanal, sier hun. 

- Så er det mange andre grep som ligger bak. Det viktigste er troen på produktet, at vi tør å rendyrke hva vi er og hvordan vi selger det. Jobbe knallhardt hver dag, fortsetter Gjerald. 

- Vi er også stolte over at vi ikke har rabattert oss i hjel. Med unntak av noen få kampanjer med litt rabatt, har vi veldig høy fullprisandel. Det handler om å stole på produktet, og på at kundene vil betale for noe som er seriøst. 

 

Ukespass, enkeltartikler, Vipps og...bitcoin!

Morgenbladet er også opptatt av å teste. Prøve ut nye formater, hente inn eksterne rådgivere for nye ideer. Også i kombinasjon med fysiske kampanjer, som trikkeplakater og seminarer. 

Avisa vil heller ikke tvinge leserne til å bli abonnenter med en gang. Gjennom betalingsløsningen fra Partikkel kan man kjøpe tilgang til en enkeltsak, som alternativ til ukespass eller abonnement. 

- Det er ikke kjempestort, bekrefter redaktør Ivar A. Iversen. 

- Men det har kanskje noe for seg som en vei inn til nye lesere. Hvis de vil ha den saken, så skal de få mulighet. Og så blir de kanskje abonnenter neste gang, tenker han. 

Morgenbladet.no kan du betale med både kort, Vipps - og ikke minst det relativt moderne bitcoin

- Det er ikke veldig mange som har brukt det, bekrefter Kristine Gjerald. 

- Men det er jo fint at vi også kan ha ny teknologi i vår gammeldagse papiravis! Og for dem som har betalt med bitcoin, er det jo gøy å ha muligheten til det, legger hun til. 

 

Eksempel på kampanje fra Morgenbladet:

Hold på kunnskapen, bestill Morgenbladet her: http://bit.ly/2iIla6E

Posted by Morgenbladet on 27. januar 2017

 

Neste mål? 26.000 abonnenter!

Hvor går veien videre? Redaktør Iversen er klar på hva som fortsatt er strategien: 

- Vi skal være en avis for den gode samtalen. En uavhengig ukesavis om politikk, kultur og forskning. Først og fremst med dybde, innsikt, debatt og overskudd om de tre stoffområdene

- Kjemisk fritt for Kim Kardashian?

- Nja, det skal du ikke si - det kan godt være at hun kan dukke opp i en eller annen kontekst! Vi har jo hatt Sophie Elise i spaltene flere ganger. Fordi hun er blitt en viktig samfunnsaktør. Vi skal ikke være fri for popkultur, men når vi skriver om popkultur skal det også si noe om tida vi lever i, sier Iversen. 

Morgenbladet har rustet kraftig opp på nett det siste året, men skal fortsatt ikke bli en tradisjonell nyhetsavis i konkurranse med mange andre. 

- Vi skal fortsette å lage en god, redigert ukesavis. Så er det ikke gitt at vi kommer ut på papir for all framtid. Uansett plattform er det viktigste at vi har tro på produktet, og tar oss betalt, mener Iversen. 

Og avisa har fortsatt et stort, uutnyttet potensiale. Utbredelsen og kjennskapen til Morgenbladet er nok noe større rundt Blindern og Ullevål Hageby enn resten av landet. 

- Det er fortsatt mange som skal oppdage Morgenbladet. Her tror jeg vi har mye å gå på, og jeg tror det er mange utenfor byene som kan finne oss interessante, mener markedssjef Kristine Gjerald. 

- Hva er neste mål? 26.000 aktive abonnenter?

Markedssjef og redaktør ser på hverandre: 

- Det kan det godt være. Vi skal jo ha litt hårete mål, sier Gjerald. 

 

Powered by Labrador CMS